La tendresse (2013)

Regie: Marion Hänsel | 78 minuten | drama | Acteurs: Marilyne Canto, Olivier Gourmet, Adrien Jolivet, Margaux Châtelier, Sergi López, Hilde Heijnen, Romain David, Dean Mechemache, Sylvain Zind, Valérie Gil, Jérôme Fonlupt, Justine Bosco, Mehdi Senoussi, Gwen Berrou, Jean-Marc Michelangeli

Wanneer de jonge skileraar Jack zijn been breekt bij een snowboardongeluk, moeten zijn vijftien jaar gescheiden ouders hem vanuit Brussel komen ophalen. De totaal van elkaar verschillende moeder Lisa en vader Frans trekken per auto naar de Franse Alpen, een reis waarin ze na al die jaren weer aan elkaar zijn overgeleverd. Een tocht die wellicht niet alleen in teken staat van hun zoon, maar ook hun onderlinge verstandhouding een nieuw leven kan inblazen.

‘La tendresse’ (tederheid) is een film geworden van de details en het kleine drama. Daarin schuilt wel het gevaar, want de scheidslijn tussen de twee en betekenisloosheid is zeer dun. Zo nu en dan haalt de film een fijn doeltreffend niveau, maar helaas helt de film te frequent over naar de verkeerde kant en ziet de toeschouwer te veel dromerige (ver)gezichten in een auto, onnodige zijstapjes en mooifilmerij. De camera blijft geregeld te lang hangen op een bepaald beeld, en die shots worden nog vaak ingeleid door de dialoog ook. Zo maakt Frans aan het begin van de film een opmerking over de alom aanwezige spinnenwebben in de woning van zijn ex en ziet de kijker het enkele seconden later uitvoerig in beeld. En zo zijn er meer voorbeelden van dit soort overbodige shots. In een film die het wil hebben van zijn raffinement is het allemaal verre van subtiel.

Het zijn spijtig genoeg niet de enige scènes waarin de relevantie ver te zoeken is. Het lijkt er op dat de basispremisse niet genoeg was voor een volledige speelfilm. De reizigers hebben bijvoorbeeld bijzonder veel nutteloos oponthoud dat weinig van doen heeft met de karakterontwikkeling van de personages zelf. Daardoor komen veel handelingen niet voort van uit hun eigen interne psychologie, maar worden ze extern opgedrongen. Het zijn kunstmatige scenario-ingrepen die er alles aan doen om de tijd te rekken.

Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van alle voorname personages. In de veelvuldige point of view shots die daaruit ontstaan zijn echter nooit hun tegenspelers te zien. Daardoor blijft de afstand tussen de personages intact en verandert er niets blijvends. Door de schaarse interactie krijgen de personages zodoende ook te weinig vorm. Dientengevolge is ‘La tendresse’ een soort van gemankeerde road movie geworden. Sommige shots zijn daadwerkelijk het aanzien waard (de zeer fraaie openingsscène bijvoorbeeld) en met het acteerwerk is weinig mis, maar geheel overtuigend is het allerminst.

Met ‘La tendresse’ heeft regisseuse Marion Hänsel zich ook willen bewijzen als scenarioschrijfster, maar niet tot grote voldoening. Een film over het alledaagse leven van een gescheiden koppel levert uiteindelijk te weinig op om lang onderhoudend te zijn. Ze bewijst met de film vooral dat een simpel plot nog geen garantie voor een goede film hoeft te zijn.

Wouter Los

Bioscooprelease: 5 december 2013
DVD-release: 10 maart 2014