Land of Mine – Under sandet (2015)

Regie: Martin Zandvliet | 101 minuten | drama, geschiedenis, oorlog | Acteurs: Roland Møller, Mikkel Boe Følsgaard, Laura Bro, Louis Hofmann, Joel Basman, Oskar Bökelmann, Emil Belton, Oskar Belton, Leon Seidel, Karl Alexander Seidel, Maximilian Beck, August Carter, Tim Bülow, Alexander Rasch, Julius Kochinke

Meer dan 70 jaar na dato zijn er nog genoeg Tweede Wereldoorlog-verhalen te vertellen die weten te choqueren. Zoals het waargebeurde verhaal van hoe Denemarken omging met de nasleep van de oorlog. In de Duits/Deense coproductie ‘Land of Mine’ wordt duidelijk onder de loep genomen hoe de met mijnen bezaaide kust van Denemarken vlak na WO II nu precies werd ontruimd. Regisseur Martin Zandvliet hoopt hiermee een ietwat zwarte bladzijde in de Deense geschiedenis te belichten en het gebruik van mijnen als oorlogswapen te ontmoedigen. Na het zien van ‘Land of Mine’ snap je precies waarom.

De haat voor de Duitsers is groot als deze eindelijk in mei 1945 capituleren. De Deense autoriteiten hebben allang bedacht wat ze met alle gevangengenomen Duitse soldaten gaan doen; deze mogen de meer dan twee miljoen(!) mijnen die de Deense westkust rijk is gaan ontmantelen. Sergeant Carl Leopold Rasmussen (Roland Møller) is bevelhebber van één van de vele ontruimingsgroepen die aan de slag mogen gaan. Dat zijn groep uit louter Duitse tieners lijkt te bestaan blijkt hem in eerste instantie niet te deren; Duitsers zijn Duitsers. Maar wanneer meerdere tragische gebeurtenissen zich opstapelen lijkt deze beredenering toch niet meer zo simpel.

De openingstitels zijn nog maar net voorbij of het zweet staat je al op de voorhoofd. Bij ‘Land of Mine’ wordt al snel duidelijk dat dit geen film is die je straal achteroverleunend zal ervaren. In zo’n beetje de eerste scène wordt gelijk al het kaf van het koren gescheiden: Duitse gevangenen ondergaan één voor één een vuurdoop in een bunker waar zij hun mijn-ontmantelkunsten moeten tonen. Denk maar aan het bordspel Dokter Bibber met fatale consequenties. Meerdere malen gedurende de film weet regisseur Zandvliet je gerust te stellen, waardoor elke keer dat het misgaat weer een complete verrassing is.

Maar tussen de zenuwslopende mijnontmantelingen door heeft ‘Land of Mine’ ook genoeg om het lijf om de gemiddelde filmliefhebber te kunnen bekoren. De rauwe, verlaten Deense duinen dienen perfect als achtergrond voor dit toch wel grauwe verhaal. De stoïcijnse sergeant Rasmussen, meesterlijk gespeeld door Roland Møller, is toonaangevend in de reis van haat naar medelijden die je als kijker onderneemt. De psychische gevolgen die deze dagelijkse martelgang veroorzaakt worden duidelijk naar voren gebracht door de groep jonge acteurs. Enkele positieve uitschieters zijn er zeker, maar de kracht zit hem in het ensemble dat uiterst geloofwaardig overkomt. Qua casting heeft men geen steekjes laten vallen.

Regisseur Zandvliet weet dit verhaal met de juiste nuance te vertellen. Het is dan ook verre van verrassend dat ‘Land of Mine’ er tijdens IFFR 2016 er met de publieksprijs vandoor ging. De explosieve spanning en het hartverscheurende drama gaan hier hand in hand: ‘Land of Mine’ is een film om niet snel te vergeten.

Scott van der Winden

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 31 maart 2016