Les combattants (2014)

Regie: Thomas Cailley | 98 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Adèle Haenel, Kévin Azaïs, Antoine Laurent, Brigitte Roüan, William Lebghil, Thibaut Berducat, Nicolas Wanczycki, Frédéric Pellegeay, Steve Tientcheu, Franc Bruneau, Maxime Mège, Clément Allemand, Barbara Ayse, Coumba Seck

Opposites attract, dat weet iedereen. Dus wekt het geen verbazing wanneer een gevoelige ziel verliefd wordt op een hardhandige lomperik. Opmerkelijker is het wanneer die gevoelige ziel Arnaud heet en de lomperik Madeleine. Dit vreemde koppel ontmoeten we in de Franse film ‘Les combattants’. Een film die in een bonte mix van romantiek, apocalyptisch drama en komedie bevestigt dat op ieder potje een deksel past.

Daar ziet het in het begin van ‘Les combattants’ nog niet naar uit. Op het strand van een Zuid-Franse badplaats strijken recruiters van het leger neer om personeel te werven. Arnaud en zijn vrienden zijn vooral geïnteresseerd in de gratis spulletjes die het leger weggeeft. Wanneer hij een vriendschappelijk robbertje moet vechten tegen de gespierde Madeleine, weet Arnaud nog net een afgang te voorkomen. Het levert hem de wrok op van Madeleine, maar ook een onstuitbaar verlangen naar haar gezelschap.

Nadat deze tegenpolen elkaar beter leren kennen, volgt Arnaud Madeleine naar een trainingskamp voor aspirant-militairen. Daar dreigt zowaar iets op te bloeien tussen de twee. Toch verliest Madeleine het grote doel nooit uit het oog: de wereld vergaat en alleen met de juiste survivaltraining kun je het redden.

Zoals gezegd is dit een film die je niet eenvoudig categoriseert. De makers beschikken over een eigenzinnig gevoel voor humor en ook de ontluikende liefde tussen de kwetsbare Arnaud en de fluimende, meppende, kopstoten uitdelende, mopperende en provocerende Madeleine is niet alledaags. Bovendien laat de film in het laatste deel zien dat de apocalyptische angsten van Madeleine niet helemaal uit de lucht zijn gegrepen.

‘Les combattants’ heeft een helder gestructureerd scenario, met drie duidelijk afgebakende akten (dagelijks leven in de kustplaats, survivalkamp, trektocht). Het acteren is van hoog niveau, waarbij Adèle Haenel (net als in het fraaie ‘Suzanne’ uit 2013) prima raad weet met de rol van stoere meid. Dat de score bijzonder is merk je al in een van de eerste scènes, wanneer de meeslepende muziek en het geluid van een elektrische zaag naadloos blenden.

Al die kwaliteiten verklaren waarom ‘Les combattants’ nogal wat prijzen heeft weggesleept. Deze lieve en gekke mix van bonkige romantiek, omineus drama en eigenwijze komedie amuseert en ontroert in gelijke mate. Voor gevoelige single mannen is het een troost dat er ergens op deze wereld Madeleines rondlopen om hen bij te staan. Al moeten ze daar eerst een potje voor knokken.

Bioscooprelease: 30 april 2015