Line of Duty (2019)

Recensie Line of Duty CinemagazineRegie: Steven C. Miller | 95 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Giancarlo Esposito, Dina Meyer, Courtney Eaton, Aaron Eckhart, Ben McKenzie, Jessica Lu, David Shae, Betsy Landin, Nickola Shreli, Lindsey Garrett, Mason McCulley

In de actiefilm ‘Line of Duty’ zien we Aaron Eckhart in de rol van ‘beschadigd’ politieagent Frank Penny. Ondanks een strikt verbod (“Do not engage!”) mengt hij zich toch in de strijd om een kidnapper te arresteren. Want hij is toch in de buurt. Na een lange achtervolging schiet hij de kidnapper -noodzakelijk- dood. Dit had hij beter NIET kunnen doen, want de kidnapper was de enige route naar het vinden van het gekidnapte slachtoffer, de dochter van politiecommissaris Volk (Giancarlo Esposito uit “Breaking Bad”). Gelukkig meldt de broer van de kidnapper zich bijna meteen om hem te wreken. Frank, die tegen zijn zin een jonge vlogster in zijn kielzog mee moet zeulen, heeft maar een uur om het kind te redden. Tussendoor moet hij ook nog de vele aanslagen op zijn leven zien te weerstaan.

Deze film, uit de koker van regisseur Steven C. Miller, mag zelfs het stempel B-film niet dragen. Alles rammelt aan ‘Line of Duty’: de zeer ongeloofwaardige actiescènes, een volkomen belachelijk script en hoofdrolspelers die totaal niet op hun plaats lijken. Vooral de irritante vlogster Ava (Courtney Eaton) is pijnlijk om naar te kijken. Maar ook routinier Eckhart zelf valt stevig door de mand. Het is bijna niet te geloven dat hij ja zei tegen dit vehikel. Met immer stijgende verbazing zien we hem falen in een poging een soort van John McClane (Bruce Willis in ‘Die Hard’) neer te zetten. Met inbegrip van zeer slechte grappen.

Er is veel HEEL gek aan de film. Want, waarom mag de vlogster gewoon onder het afzetlint kruipen om daarna de politiebus af te luisteren in haar queeste naar ‘real full live coverage’? En hoe kan het zijn dat de kidnapper en Frank na een kilometerslange achtervolging te voet A) hoegenaamd niet hijgen of zweten en B) onderweg ook nog kans zien een paar stevig robbertjes met elkaar te vechten? Beiden hebben dus blijkbaar de conditie van een marathonloper met jaren MMA-ervaring. Verder weet de broer van de kidnapper veel politieagenten om zeep te helpen, maar blijkt zijn vizier op Frank veel minder scherp. Kortom: veel geschiet en weinig raak, terwijl er toch met zwaar materieel geschoten wordt.

Tsja, en dan is daar nog de eindscène. Die doet gewoon pijn aan de ogen. Ach, hier nog meer woorden aan wijden is een verspilling.
De film heeft als tagline ‘De klok tikt en de wereld kijkt mee’. Zeker weten dat de wereld dit wanproduct ook liever na een half uurtje kijken op ‘stop’ had willen zetten…

Ruud Stift