Lingui, The Sacred Bonds – Lingui (2021)

Recensie Lingui, The Sacred Bonds CinemagazineRegie: Mahamat-Saleh Haroun | 87 minuten | drama | Acteurs: Achouackh Abakar Souleymane, Rihane Khalil Alio, Youssouf Djaoro, Briya Gomdigue, Saleh Sambo, Hadje Fatime N’Goua, Hamid Khayar, Emmanuel M’Baide Rotoubam, Adjidé Mahamat, Aïssa Mbogo, Hawa Abdelhakim, Leïla Ousmane Gam, Chanceline Allah-Odoum Guinlar, Darassalam Tahir, Djaïbé Noubadjim, Abdoulaye Babale, Abdéramane Mahamat, Titina Djime, Amira Issa Moussa, Hassan Djime, Emmanuel Guelbi

Amina (Achouackh Abakar Souleymane) is een jonge alleenstaande moeder die door vasthouden aan haar principes en hard te werken een goed bestaan heeft opgebouwd voor haar en haar tienerdochter. Ze moet elke dag opnieuw zweten (letterlijk) om haar zelfgemaakte vuurkorven te maken en aan de man te brengen. ‘Lingui, The Sacred Bonds’ opent met fascinerende beelden van haar werk; met enorm veel kracht haalt ze ijzerdraad uit gebruikte autobanden, die ze vervolgens vlecht tot een vuurkorf. Met drie van die vuurkorven op haar hoofd gestapeld en meerdere in haar hand wandelt ze vervolgens naar potentiële kopers op een markt.

Filmmaker Mahamat-Saleh Haroun weet met deze eerste beelden Amina direct aan de kijker te verbinden. Ze is meteen sympathiek en de kijker denkt dat haar dwarse tienerdochter Maria (Rihane Khalil Alio) wel in een lastige bui zal zijn, waardoor ze haar moeder buitensluit. Ze wil niet aangeraakt worden, ze wil niet dat haar moeder het koosnaampje Mamita gebruikt, ze zwijgt verder in alle talen. Wie voorkennis heeft, vermoedt echter al waar het naartoe gaat. Maria is zwanger. Aanvankelijk is Amina boos en wanhopig. In haar radeloosheid jaagt ze haar dochter nog verder van zich weg, wanneer Maria aangeeft het kind niet te willen. In het Afrikaanse Tsjaad is abortus verboden bij wet, maar misschien nog belangrijker: ook het geloof staat een opzettelijke afbreking van een zwangerschap niet toe. Wat moet er van dit jonge meisje worden? Zal de geschiedenis zich in dit mini-gezin herhalen?

‘Lingui, The Sacred Bonds’ is prachtig geschoten, met warme contrasterende kleuren en mooie composities. Naast het dramatische gedeelte van het verhaal is de film af en toe ook nagelbijtend spannend, bijvoorbeeld wanneer de opgejaagde Maria probeert veilig thuis te komen. De symboliek die Mahamat-Saleh Haroun in deze Oscar-inzending voor beste buitenlandse film toevoegt, is veelzeggend: voor moeder achter haar dochters geheim komt, achtervolgt ze haar; in de tweede helft van de film blijkt moeder een geheime agenda te hebben en op eenzelfde wijze loopt Maria achter haar aan om haar vervolgens te helpen. De groeiende solidariteit tussen deze twee jonge vrouwen, maar ook de toenadering tot Amina’s zus die haar hulp inschakelt voor het tegenhouden van de besnijdenis van haar dochtertje, is ontroerend. ‘Lingui, The Sacred Bonds’ is een moedige en hoopvolle film die een nog altijd in films onbelicht onderdeel van de Afrikaanse cultuur laat zien.

Bioscooprelease: 25 augustus 2022
DVD-release: 25 oktober 2022