Love & Sex (2000)

Regie: Valerie Breiman | 85 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Famke Janssen, Jon Favreau, Noah Emmerich, Ann Magnuson, Cheri Oteri, Josh Hopkins, Robert Knepper, Vincent Ventresca, Kristen Zang, David Steinberg, Elimu Nelson, Don Brunner, Yvonne Zima, Melissa Fitzgerald, Rob Swanson, Will Rothhaar, Rance Howard, Angela Marsden, Troy Blendell, Nicolette Little

Laten we wel wezen, er zijn weinig onderwerpen die meer tot de verbeelding spreken dan liefde en seks. Daarom is het marketingtechnisch een slimme zet om een film uit te brengen die ‘Love & Sex’ heet. Strik een paar charmante acteurs voor de hoofdrollen en succes lijkt verzekerd. Lijkt, want helaas is ‘Love & Sex’ geen topper. Aan de hoofdrolspelers ligt het niet, die zetten hun beste beentje voor. Famke Janssen laat zien dat ze terecht Neerlands trots in Hollywood is en hoewel haar tegenspeler Jon Favreau het moet doen met een minder imposant uiterlijk, steelt ook hij je hart met zijn botte humor. Met de chemie tussen Famke en Favreau zit het helemaal snor. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Janssen warme herinneringen bewaart aan deze vriendelijke kleine film, die ze liefkozend haar “kindje” noemt.

Waar loopt het dan spaak met ‘Love & Sex’? Ironisch genoeg is de titel de boosdoener. Als je een film kijkt die Love & Sex heet, dan verwacht je… liefde en seks. Scherpe observaties over relaties en romantiek, afgewisseld met zinderende shots. Smachtende blikken, de ronding van een bil, een opduikende tepel… Helaas kun je lang wachten, want wat is het meest spectaculaire dat Kate onder de lakens doet? Ze laat een scheet. Een grappig, intiem en herkenbaar moment, maar niet het soort vuurwerk waar de mannelijke fans van Famke Janssen op hopen. Kate gaat bij voorkeur van bil met haar ondergoed nog aan: een kunst die is uitgevonden door personages in soapseries. En al maakt ze een ondeugend uitstapje naar de seksshop na te zijn gedumpt, je gelooft geen moment dat ze van plan is om de uitgestalde waren ook echt te gebruiken.

De romantische kant van de film wordt door regisseuse en scenarioschrijfster Valerie Breiman een stuk beter uitgewerkt, al zijn er ook hier weinig verrassingen. ‘Love & Sex’ volgt de platgetreden paden van de romkom: vrouw ontmoet man en de verliefdheid slaat toe, al rap gevolgd door de eerste irritaties. Man en vrouw gaan uit elkaar, maar ontdekken na een tijdje dat ze toch… Het einde laat zich raden. De boodschap van ‘Love & Sex’ is dat zelfs de beste relaties ten prooi vallen aan sleur en dat het soms even duurt voordat de ware helemaal bij je past. Uiteraard is het voor de kijker na een kwartier al duidelijk wie Mr. Right is, ook als het even helemaal wrong dreigt te gaan. Wat voor de personages geldt, geldt overigens ook voor de acteurs: de combi van Famke Janssen met andere mannelijke tegenspelers is lang zo leuk niet.

‘Love & Sex’ suggereert een moderne sekskomedie te zijn, maar moet het qua pit en scherpte afleggen tegen de gemiddelde aflevering van ‘Sex and the City’, een serie die zijn titel wél waarmaakt. Waarom dan toch drie sterren? Omdat Favreau zo ontwapenend is dat zelfs de opmerking ‘je lijkt wel een hoer’ voor versierpoging kan doorgaan. Omdat een stralende Janssen bewijst dat ze in staat is om een film te dragen (waarom krijgt deze actrice niet vaker hoofdrollen toebedeeld?). En omdat de ontknoping vreselijk voorspelbaar maar toch bevredigend is, puur omdat je de personages het beste gunt. ‘Love & Sex’ zal waarschijnlijk niet voor aardbevingen in de slaapkamer zorgen, maar als je jezelf op de bank installeert met je geliefde, dan zul je zeker een gezellige avond hebben.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 22 februari 2001