Love, Prozak and Other Curiosities – Amor, curiosidad, prozak y dudas (2001)

Regie: Miguel Santesmases | 99 minuten | komedie | Acteurs: Pilar Punzano, Rosa Mariscal, Silvia Marsó, Guillaume Depardieu, Guillermo Toledo, Nancho Novo, Esther Ortega, Paz Gomez, Fanny Gautier

‘Love, Prozak and Other Curiosities’ oftewel: de verschillende manieren waarop vrouwen met liefdesproblemen en de rest van hun leven omgaan.

De zussen Cristina (Pilar Punzano), Ana (Silvia Marso), and Rosa (Rosa Mariscal) hebben alle drie een problematisch liefdesleven. Cristina gebruikt seks als middel om mannen aan zich te binden. Mannen ziet zij als lichamelijk vermaak en tijdverdrijf. Wanneer zij de Franse kunstenaar Willy (Guillaume Depardieu, “de zoon van”) ontmoet, verandert dit. Zij gaat echt van hem houden en probeert hun relatie vaste vorm te geven.

Ana voelt zich gevangen in haar mislukte huwelijk met de botte Borja (Guillermo Toledo). Hun relatie is een sleur, en Borja heeft niet de wil om met Ana te communiceren. Ana speelt de toegewijde moeder en probeert hier voldoende levensvervulling in te vinden, maar is in werkelijkheid diep ongelukkig.

De ambitieuze en succesvolle Rosa is eenzaam. Zij heeft haar romantische verlangens bevroren en zich gestort op haar carrière als advocaat.

De zussen hebben niet alleen problemen in hun relaties met de mannen in hun leven, ook hun onderlinge band is verstoord. Na de zelfmoord van hun moeder hebben zij een leven los van elkaar opgebouwd in Madrid. Zij delen dezelfde pijnlijke herinneringen en vinden van elkaar dat ze de verkeerde keuzes in het leven hebben gemaakt. De enige overeenkomst die er tussen de drie vrouwen lijkt te zijn, is de drugsverslaafde Mikel (Nancho Novo). Alledrie hadden ze op enig punt in hun verleden een relatie met deze charmante en charismatische man. Het overlijden van Mikel vormt het keerpunt in het leven van de drie vrouwen. Wanneer Ana een overdosis slaappillen neemt, hernieuwt het contact tussen hen zich.

‘Love, Prozak and Other Curiosities’ is de tweede film waarvoor Miguel Santesmases op de regisseursstoel plaatsnam. Het is een film over vrouwen, voor vrouwen, geschreven door een vrouw, geregisseerd door een man. De film schetst een beeld van drie dames die in alle vrijheid hun eigen pad uitstippelen en desondanks niet tevreden zijn met het leven dat ze leiden.

De karakters van de vrouwen in de film zijn goed uitgewerkt en maken een duidelijke ontwikkeling door en worden zorgvuldig neergezet voor de kijker.

De mannelijke karakters zijn vlak en bijna karikaturaal, zij spelen een overduidelijke bijrol. De drie actrices die de zussen spelen, acteren op een geloofwaardige en krachtige manier. Hoewel hun karakters ruimschoots in bezit zijn van hysterische en doorslaande eigenschappen, weten ze hun personages te laten leven en raken. De verhoudingen in de film zijn niet onderkoeld en calvinistisch, maar staan bol van Spaanse dramatiek. Intense emoties worden niet uit de weg gegaan.

‘Love, Prozak and Other Curiosities’ is gebaseerd op het romandebuut van schrijfster, journaliste en feministe Lucia Etxeberria. Zij bewerkte haar roman tot filmscript. De aangekaarte problematiek in ‘Love, Prozak and Other Curiosities’ is veelzijdig en geloofwaardig, de acteerprestaties zijn goed te noemen. Het uiteindelijke reslultaat dramatisch, aantrekkelijk en onderhoudend genoeg om ruim anderhalf uur te blijven boeien.

Redactie Cinemagazine