Malicious (2018)

Regie: Michael Winnick | 87 minuten | horror, thriller | Acteurs: Bojana Novakovic, Josh Stewart, Delroy Lindo, Melissa Bolona, Yvette Yates, Jaqueline Fleming, Bailee MyKell Cowperthwaite, Luke Edwards, Joy Kate Lawson, Presley Richardson, Jo-Ann Robinson, Ben VanderMey

Sommige films zijn niet zozeer slecht, maar gewoon middelmatig. Na afloop ben je niet beledigd door een een aanslag op je intelligentie, terwijl je tegelijkertijd ook niet emotioneel geroerd bent. ‘Malicious’ is een film die je afloop alweer vergeten bent. Het is een kopie van een kopie. Deze film heb je al tig keer eerder gezien, maar dan met andere acteurs. Betere én slechte. Ook de special effects en setting komen je bekend voor. Het is een broodfilm: een productie die voor salarissen zorgt, werkverschaffing biedt en de lokale cateraar draaiende houdt. Hartstikke leuk voor de betrokkene, maar de kijker zal er niet warm van worden. Misschien dat diehard filmkijkers en mensen die nog nooit een griezelfilm zagen blij worden van deze demonische spookhuisfilm, maar het gros van de geoefende gorehounds zal schouderophalend deze productie uitzitten.

‘Malicious’ draait om universiteitsprofessor Adam (Josh Stewart) en zijn zwangere vrouw Lisa (Bojana Novakovic). Dit kleffe stel betrekt een riant landhuis en hoopt daar een gezin te stichten. Als Lisa’s zus hen een vreemde kist cadeau doet, begint de ellende en begint Lisa te hallucineren. Of toch niet? Is er echt wat aan de hand in het huis? Adam schakelt de hulp in van een blinde parapsycholoog Dr. Clark (Delroy Lindo) en ontdekt de vreselijke waarheid…

Uiteraard is er wat aan de hand in het huis en blijkt Lisa niet gek te zijn. ‘Malicious’ is een film volgens het boekje en kruist alle genreclichés af. De gek wordende vrouw, de bezorgde echtgenoot, de mysterieuze professor en het té goedkope landhuis: check, check en dubbelcheck! Je weet precies wat je krijgt. Het acteerwerk vergoedt een beetje. de altijd degelijke Stewart is best te pruimen en Lindo’s aanwezigheid is ook fijn. Daar houdt het helaas wel bij op. Voor spanning, verrassing of inspiratie moet je niet bij deze film zijn. Middelmatigheid troef dus.

DVD-release: 6 september 2018