Midnight’s Children (2012)

Regie: Deepa Mehta | 146 minuten | drama | Acteurs: Satya Bhabha, Shahana Goswami, Rajat Kapoor, Shabana Azmi, Ronit Roy, Siddharth, Seema Biswas, Shriya Saran, Charles Dance, Kulbhushan Kharbanda, Darsheel Safary, Anita Majumdar, Shikha Talsania, Rahul Bose, Zaib Shaikh, Samrat Chakrabarti, Soha Ali Khan, Anupam Kher, Chandan Roy Sanyal, Suresh Menon

Laat de rijken arm worden en de armen rijk. Met deze gedachte verwisselt een verpleegster twee pasgeboren jongetjes in een ziekenhuis in Bombay. Deze ‘middernachtskinderen’ worden geboren in de nacht waarin India zijn onafhankelijkheid vierde, 15 augustus 1947. Saleem Sinai (Satya Bhabha), een bastaardkindje van een arme straatmuzikante en Shiva (Siddhart), een baby van rijke ouders, zijn vanaf dat moment gedoemd om elkaars leven te leiden.

‘Midnight’s Children’ is de verfilming van Salman Rushdie’s bekroonde bestseller uit 1981. Saleems geboorte is een allegorie op de geboorte van het postkoloniale India. Saleem, Shiva en alle andere kinderen die aan het prille begin van het onafhankelijke India ter wereld zijn gekomen bezitten bijzondere gaven, en komen tot elkaar in telepathische bijeenkomsten. Magie wordt verweven met een aantal mijlpalen uit de Indiase geschiedenis; de onafhankelijkheid, de burgeroorlogen, de Indo-Pakistaanse oorlog en uiteindelijk met Indira Gandhi’s noodtoestand van 1975. ‘Midnight’s Children’ gaat zo werkelijk over India’s politiek, cultuur en klassenverschillen. Liefde, en niet zozeer de bloedband, is wat mensen verbindt, en heeft India gemaakt tot wat het vandaag de dag is.

Aangezien Salman Rushdie zelf het script heeft geschreven, hoeven we ons gelukkig niet af te vragen of het allemaal wel klopt. Het nauwgezet volgen van het boek zorgt jammer genoeg wel voor overbodige scènes en een uitgerekte structuur. Met name het eerste deel van de film, de voorgeschiedenis van Saleems ouders én grootouders lijkt nergens naartoe te werken. Vervolgens haast de film zich door het tweede en derde deel heen, waarin het leven van Saleem als kind en jong volwassene centraal staat.

Door het omvangrijke verhaal heeft ‘Midnight’s Children’ nogal de neiging om van de hak op de tak te springen. Het gaat over Saleem, maar tegelijkertijd ook over heel veel andere mensen en gebeurtenissen. Het speelt zich lange tijd in India af maar vervolgens gaat het in rap tempo van Pakistan naar Bangladesh en weer terug naar India. ‘Midnight’s Children’ verveelt in ieder geval geen moment. Het is gelukkig ook een alleraardigste film om naar te kijken. Feit blijft jammer genoeg dat een verhaal van dit kaliber beter tot z’n recht lijkt te komen als boek van honderden pagina’s dan als film. Voor op het witte doek is ‘Midnight’s Children’ magisch mooi, maar bereid je wel voor op een lange zit.

Jolanda Lutz

Bioscooprelease: 30 mei 2013
DVD-release: 9 januari 2014