Mon roi (2015)

Regie: Maïwenn | 126 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Vincent Cassel, Emmanuelle Bercot, Louis Garrel, Isild Le Besco, Chrystèle Saint Louis Augustin, Patrick Raynal, Yann Goven, Paul Hamy, Djemel Barek, Slim El Hedli, Lionnel Desruelles, Laetitia Dosch, Félix Bossuet, Giovanni Pucci, Michael Evans

Gedoemde liefde is een onuitputtelijk thema in de westerse cultuur. Vaak gaat het dan om een liefde die de buitenwereld niet tolereert, de Romeo’s en Juliettes van deze wereld. Een enkele keer is de liefde gedoemd omdat de geliefden simpelweg niet in staat zijn een volwassen relatie te leiden. Dat gaat er meestal minder dramatisch aan toe, maar tragisch blijft het wel.

Zo ook in ‘Mon roi’, de vijfde speelfilm van het Franse multi-talent Maïwenn. Hierin ontmoet de enigszins afgeleefde player Giorgio de onopvallende advocate Tony. Waarom die twee voor elkaar vallen is helder: Tony valt als een blok voor een man die qua charme en looks normaal ver buiten haar bereik liggen. Voor Giorgio, die eigenlijk alleen met modellen omgaat, is Tony een afgezante van een andere, maatschappelijk hoger aangeslagen kaste. Tony geniet van de aanrakingen van de nog altijd knappe playboy, Giorgio geniet van de bewonderende aandacht van de grijze advocatenmuis.

Wat de twee gemeen hebben is een onvolwassenheid waarvan ze zich zelf nauwelijks bewust zijn. De buitenwereld des te meer. Voor die buitenwereld, en voor de filmkijker, is het al gauw duidelijk dat een volwassen relatie tussen deze twee geen kans maakt. Het drama van ‘Mon roi’ zit in het gegeven dat Tony en Giorgio dit zelf niet willen zien en daarom maar blijven aanmodderen.

Met een speelduur van twee uur is dat wel erg veel aanmodderen. Het verhaal wordt verteld in lange flashbacks, terwijl in het hier en nu Tony in een revalidatieoord herstelt van een skiongeluk. Die episodes in het revalidatiecentrum, waar Tony zich amuseert met de jongere bewoners van het oord, brengen wat lucht. Ook de broer van Tony zorgt voor wat relativering met zijn komische (maar wijze) kritiek op zijn zus. Toch blijft het grootste deel van ‘Mon roi’ gewijd aan relationele ruzies, goedmaakseks, nog meer ruzies, gevloek, getier en nog maar wat seks. Op weg naar de relationele afgrond, als gedoemde skiërs op een afdaling.

Vincent Cassel legt genoeg subtiliteit in zijn spel om net geen hekel te krijgen aan de gladde Giorgio. Emmanuelle Bercot is net irritant en eigenwijs genoeg om geen blind medelijden met Tony te krijgen. Voor de liefhebber van het betere acteerwerk is ‘Mon roi’ dan ook een voorzichtige aanrader. Voor alle andere liefhebbers ontbreekt het deze film aan verrassing en afwisseling.

Bioscooprelease: 3 december 2015