Monster Family – Happy Family (2017)

Regie: Holger Tappe | 94 minuten | animatie, komedie | Originele stemmencast: Emily Watson, Jason Isaacs, Nick Frost, Jessica Brown Findlay, Celia Imrie, Ethan Rouse, Ewan Bailey, Sidney Dorn, Emma Tate, Jessica McDonald, Isaac Rouse, Catherine Tate, Daniel Ben Zenou

De populariteit van films als ‘Monsters, Inc.’ (2001), ‘Monsters vs. Aliens’ (2009), ‘Monsters University’ (2013) en de complete reeks van ‘Hotel Transylvania’ bewijzen het: vandaag de dag zijn kinderen niet meer bang voor monsters. Wat ooit angstaanjagende wezens waren, zijn tegenwoordig aaibare pluizenbollen of innemende vampiers. Wie ‘The Addams Family’ (2019) gezien heeft weet dat het befaamde gezin van Gomez en Morticia Addams beduidend minder creepy is dan de hyperperfectionistische modelgezinnen uit het stadje waarin ze terecht zijn gekomen. En de zogenaamde slechterik uit de ‘Despicable Me’-serie, Gru, zou je het liefst willen knuffelen, zo sympathiek is hij. Het is alsof filmmakers willen zeggen: monsters zijn ook maar ‘gewoon’ mensen – of iets wat daar tegenaan schurkt. In de in Duitsland gemaakte animatiefilm ‘Monster Family’ (2017, in sommige landen uitgebracht onder de titel ‘Happy Family’) wordt dat wel heel letterlijk genomen, want hier verandert een doorsnee familie door toedoen van een vloek in een verzameling monsters. En dat alleen maar omdat de moeder des huizes niet op de avances van Graaf Dracula in wil gaan.

Het draait in ‘Monster Family’ allemaal om de familie Wensbot. Het loopt niet echt lekker binnen het gezin. De boekhandel van moeder Emma lijdt zwaar verlies en dat komt haar humeur niet bepaald ten goede. Maar ook de andere leden van het gezin maken een crisis door. Vader Frank is overwerkt en uitgeput, dochter Fay is stevig aan het puberen en alleen maar met zichzelf bezig – en dus niet met haar eindexamens – en zoon Max is hoogbegaafd en heeft autistische neigingen en is daardoor een makkelijk doelwit voor de pestkoppen in zijn klas. Emma’s collega heeft haar uitnodigingen gegeven voor een gekostumeerd bal en wanneer ze wil bellen om kostuums te reserveren, belt ze per ongeluk Graaf Dracula in Transsylvanië. Die is nogal gecharmeerd van Emma en besluit ter plekke dat zij zijn nieuwe bruid moet worden. Hij geeft de heks Baba Yaga de opdracht om Emma te vervloeken op het gekostumeerde bal. De vloek zorgt ervoor dat de Wensbotjes veranderen in het personage waarvan ze een kostuum dragen: Frank wordt Frankenstein, Fay een mummie, Max een weerwolf en Emma een vampier. Om de vloek te verbreken moeten ze op zoek naar Baba Yaga en die zoektocht brengt hen de hele wereld over, waarbij ze oog in oog komen te staan met levensechte en -gevaarlijke monsters. De vloek blijkt alleen te kunnen worden doorbroken door samen te werken, maar voor een disfunctionele familie als de Wensbotjes is dat niet bepaald een eenvoudig klusje!

Een familie die worstelt met zijn tekortkomingen, waar hebben we dat eerder gezien? ‘Monster Family’ – naar een boek van David Safier – doet in de verte denken aan Disney/Pixars ‘The Incredibles 2’ (2018) – niet in de laatste plaats omdat ook in die film de moeder de centrale rol op zich neemt. Ook de reeks eerdergenoemde monsterfilms resoneren door in deze door Holger Tappe geregisseerde animatiefilm. Maar waar de familie Parr uit ‘The Incredibles’ vanaf de eerste minuut onze sympathie weet te winnen, lukt het maar niet om mee te leven met de familie Wensbot. Ook al zijn hun worstelingen heel herkenbaar en menselijk en worden in de Engelstalige versie de stemmen ook nog eens ingesproken door een indrukwekkende voicecast met onder anderen Jason Isaacs, Emily Watson, Celia Imrie, Nick Frost en Jessica Brown Findlay. Waarom het verhaal ons dan toch niet weet te grijpen? Omdat ‘Monster Family’ nooit meer wordt dan een samenraapsel van bij elkaar gejatte ideeën. De film heeft niets ‘eigens’. Je kunt nog zulke goede acteurs strikken voor de stemmen, maar als het verhaal inspiratieloos en rommelig is dan maakt dat allemaal niet uit. Spaarzame lichtpuntjes zijn de drie vleermuizen die als sidekick van Dracula voor de komische noot zorgen. Maar ook dat idee komt niet uit eigen koker en deden anderen al eens eerder – en beter. Dat een heel bataljon aan schrijvers zich over het script heeft gebogen zal ook niet mee hebben geholpen.

Holger Tappe heeft er een handje van sterke punten van andere films te kopiëren en samen te husselen tot zijn eigen creatie. Eerder maakte hij al zijn eigen versie van de animatiehit ‘Madagascar’ (2005), getiteld ‘Animals United’ (2010). Ook voor die film werden de grootste namen gestrikt om stemmen in te spreken (onder anderen Andy Serkis, Vanessa Redgrave, Jim Broadbent, Stephen Fry en Dawn French). Pers noch publiek liepen warm voor die film. Met ‘Monster Family’ maakt Tappe exact dezelfde fout als toen. Hopelijk ziet hij eindelijk in dat er voor een echt goede animatiefilm heel wat meer nodig is dan alleen wat bij elkaar geraapte ideeën van anderen!

DVD-release: 13 oktober 2021