Mooi geweest (2018)

Recensie Mooi geweest CinemagazineRegie: Mari Sanders | 50 minuten | korte film, drama | Acteurs: Leny Breederveld, Cas Enklaar, Maria Kraakman, Maarten Heijmans

Nel en Gerard hebben in ‘Mooi geweest’ samen een goed en rijk leven gehad, waarin ze er alles uit hebben gehaald wat er in zat. Nu de ouderdom dichterbij komt, bezinnen ze zich over hun toekomst. Ooit hebben ze afgesproken om, voordat het verval zijn intrede zou doen, samen uit het leven te stappen. Een laatste daad van onbegrensde liefde. Voor Gerard (Cas Enklaar) is dat moment nu aangebroken. Het feestje moet je immers verlaten als het nog leuk is. Nel (Leny Breederveld) is na al die jaren echter gaan twijfelen. Is een definitief einde nog wel zo’n goed idee? De tuin ziet er net geweldig uit. Haar dochter ligt in scheiding en heeft misschien hulp nodig met de kleinkinderen. En ergens heeft ze lang genoeg achter haar man aan gelopen.

De notie van vrije levensbeëindiging is interessant, maar wordt in ‘Mooi geweest’ niet overal even krachtig uitgewerkt. Dat begint met een flashback waarin de afspraak beklonken wordt. Ze waren jong en levenslustig. Elke motivatie, anders dan de liefde, ontbreekt. Dat Nel uiteindelijk steeds meer gaat twijfelen over het aanstaande einde wordt helder uitgelegd. Het klopt, maar allemaal iets té goed wellicht. De film voelt daardoor platgeschreven aan, alsof de dood zijn intrede reeds gedaan heeft. Wanneer de opvattingen van de twee ieder hun eigen weg nemen, ontstaan er als vanzelf scheuren in hun relatie. Wat altijd verzwegen is, komt daardoor subtiel naar boven. De onenigheid brengt wat leven in de film, de personages krijgen daadwerkelijk een stem. Ook de dialogen worden scherper, al bewijzen de vele tegeltjeswijsheden het tegendeel.

Hoewel de stemmige verlichting sfeer aan de film geeft, is ook de statische en enigszins belegen cinematografie weinig spannend. Het gevolg van dat alles is dat je als toeschouwer wel zou willen dat de twee een uitweg in hun onderlinge misère vinden, maar dat je onder de streep niet optimaal wordt overtuigd om daar zelf een emotionele invulling aan te geven. Het leven loopt niet altijd zoals je wilt, zo wil ‘Mooi geweest’ vertellen. Plannen heeft daardoor geen zin. Het is ongelukkigerwijs een vrijheid die de makers zelf nauwelijks ter harte hebben genomen.

Wouter Los

‘Mooi geweest’ wordt zaterdag 13 oktober 2018 op NPO 3 uitgezonden.