My Policeman (2022)

Recensie My Policeman CinemagazineRegie: Michael Grandage | 113 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Gina McKee, Linus Roache, Rupert Everett, Harry Styles, Emma Corrin, David Dawson, Kadiff Kirwan, Emily John, Dora Davis, Joseph Potter, Richard Dempsey

Films (en boeken) over liefdesdriehoeken zijn er in vele soorten en maten: van klassiekers als ‘The Great Gatsby’, ’Casablanca’ en ‘The Graduate’ tot de ‘Twilight’-reeks. Het meest interessant is het als er niet zozeer een keuze gemaakt hoeft te worden tussen de ‘goede’ en de ‘slechte’ partij, maar juist wanneer de relaties wat genuanceerder zijn. Dat maakt het in ieder geval vaak wel tragischer. In ‘My Policeman’, de langverwachte verfilming van de gelijknamige roman van Bethan Roberts uit 2012, zien we zo’n voorbeeld van verwoeste levens en ongelukkige mensen. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel.

Brighton, ergens in de jaren negentig van de vorige eeuw. De gepensioneerde schooljuf Marion (Gina McKee) maakt het huis in orde voor een gast. Met een rolstoelbusje wordt de van een herseninfarct herstellende Patrick (Rupert Everett) binnengebracht. De verpleegkundige geeft Marion nog wat tips over de verzorging en laat het stel dan achter. Wanneer Marions echtgenoot Tom (Linus Roache) terugkomt van zijn lange wandeling met hond Bobby, steekt hij zijn ongenoegen over de nieuwe logee niet onder stoelen of banken. Het is duidelijk dat het echtpaar een gedeeld verleden hebben met de gehandicapte Patrick. ‘My Policeman’ geeft langzaam haar geheimen prijs.

Met behulp van flashbacks zien we hoe Marion en Tom (de jonge versies gespeeld door Emma Corrin en Harry Styles) halverwege de jaren vijftig nader tot elkaar groeiden. Tom is de broer van een vriendin en Marion vindt hem erg leuk, maar is te verlegen daar iets mee te doen. Onder het mom van zwemles leren ze elkaar beter kennen. Tom, net klaar met zijn opleiding als politieagent, geeft aan dat hij wel graag wat meer cultuur zou willen opsnuiven, boeken, kunst, dat soort dingen. Kan Marion hem daar niet mee helpen? Marion stemt natuurlijk in, en wanneer Tom door een ongeluk Patrick (David Dawson) leert kennen, wordt hun toegang tot cultuur nog eenvoudiger, want Patrick werkt als curator bij een museum in Brighton.

Vanuit Marions perspectief lijkt het er in eerste instantie op dat Marion voor de keuze komt te staan: voelt ze zich meer aangetrokken bij de intelligente Patrick, met wie ze meer op één lijn ligt wat haar interesses betreft, of is haar aanvankelijke crush op de aantrekkelijke Tom een voldoende stevige basis voor een gelukkige toekomst? Maar in het ‘heden’ zien we dat Marion stiekem de dagboeken uit de periode van Patrick leest uit de periode dat de drie jongelingen elkaar leerden kennen en wordt het de kijker duidelijk dat de vork heel anders in de steel steekt dan je in eerste instantie zou denken.

Passie, schuldgevoelens, jaloezie en vooral: maatschappelijke conventies gooien de levens van de drie hoofdpersonen volledig overhoop. Er worden in een opwelling enorme fouten gemaakt die niet meer recht te zetten zijn. Of is er decennia later toch nog een sprankje hoop?

‘My Policeman’ is het sterkst in de scènes in het verleden, waarin het fundament voor het verhaal wordt gebouwd en de verhoudingen langzaam maar zeker op scherp komen te staan. Alle drie de acteurs leveren erg goed werk af. In de fragmenten met de oudere personages valt vooral het spel van Gina McKee op, en niet alleen omdat zij uiterlijk zoveel overeenkomsten vertoont met Emma Corrin, haar emotionele groei komt gewoonweg het beste tot uiting. De tussenliggende jaren hebben – en dat is wellicht goed te verklaren – met de twee heren zoveel gedaan, dat hun oudere en jongere versies verder van elkaar afstaan dan die van Marion. Misschien had de film baat gehad bij iets meer verbinding tussen het heden en het verleden, maar dat blijft gissen.

Met de prachtige witte kliffen van Brighton als decor en het verzorgde uiterlijk van de film (dat met name in de scènes in de jaren vijftig opvalt, omdat de fragmenten met de oudere Marion, Tom en Patrick zich hoofdzakelijk in het sober ingerichte huis afspelen), is ‘My Policeman’ een geslaagde boekverfilming die een breed publiek zal aanspreken.

VOD-release: 4 november 2022 (Prime Video)