Nymphet (2015)

Recensie Nymphet CinemagazineRegie: Laura Hermanides | 12 minuten | korte film, drama | Acteurs: Alix Jana Cale, Bert Haelvoet, Katrin Lohmann, Patrick Vervueren

‘Nymphet’ is een korte film, die Vlaamse regisseusse Laura Hermanides mocht maken in het kader van FollowGent, een script-to-screen project van Declan Lynch. De enige voorwaarde is dat er in het scenario een link moet zijn met Gent. ‘Nymphet’ speelt zich af in Gent, maar de korte film laat ons vooral kennismaken met de gevoelens van een twaalfjarig meisje.

Dolly, gespeeld door een ontwapenende Alix Jana Cale, heeft nog zomervakantie. In haar slaapkamer krijgt ze een tekstberichtje, dat ze met een geheimzinnige lach leest. Ze gaat naar beneden, maar van haar vader hoeft ze geen aandacht te verwachten. En ook haar moeder is te druk – met Dolly’s jongere broertje – om zich om haar te bekommeren. Dolly vertrekt naar een vriendin, die haar uithoort over de jongen (“Het is toch een jongen, hè?”) die Dolly in de vakantie zegt te hebben leren kennen en haar vervolgens een soort make-over geeft. En zie daar: tomboy Dolly is veranderd in een …

Tja, eigenlijk is Dolly nog steeds een jongensachtig meisje, dat veel te jong is om hakken te dragen en met haar heupen te zwaaien, maar de aandacht die ze op de terugweg krijgt van naar haar lonkende mannen, vindt ze wel prettig. Even later brengt ze met haar nieuwverworven zelfverzekerdheid haar vrouwelijke aantrekkingskracht in de praktijk, maar of dat het gewenste resultaat heeft…?

Met ‘Nymphet’ heeft Laura Hermanides een mooi maar ook ongemakkelijk filmpje gemaakt, over de ontluikende vrouwelijkheid van een jong meisje. Knap hoe ze de kijker eerst op het verkeerde been zet, maar zodra duidelijk is waar het verhaal heen gaat, voert het ongemak de boventoon.

DVD- en blu-ray-release: 17 oktober 2017 (DVD/blu-ray-box Selected Shorts #23 – De Beste Vlaamse Kortfilms)