On Body and Soul – Teströl és lélekröl (2017)

Recensie On Body and Soul CinemagazineRegie: Ildikó Enyedi | 116 minuten | drama | Acteurs: Géza Morcsányi, Alexandra Borbély, Zoltán Schneider, Ervin Nagy, Tamás Jordán, Zsuzsa Járó, Réka Tenki, Júlia Nyakó, Itala Békés, Éva Bata, Zsófi Bódi, Attila Fritz, Ábel Galambos, Barnabás Horkay

Overdag zijn Mária en Endre collega’s in een abattoir. Endre is financieel directeur, Mária kwaliteitscontroleur. Als de nacht is gevallen veranderen de twee in een liefdesstel. Dan gaan ze eropuit om samen iets te drinken, om lekker te stampen door de sneeuw en om hun neuzen tegen elkaar te wrijven. En hebben ze honger dan plukken ze een verse plant uit de grond om op te knabbelen.

Verse plant? Uit de grond? Wie dat wil begrijpen moet weten dat Mária en Endre iedere nacht over elkaar dromen, zonder dat ze het zelf weten. In de droom zijn ze twee herten die dwalen door een besneeuwd woud. Overdag hebben ze nauwelijks contact met elkaar, hoewel er vanaf het begin wel aantrekkingskracht is. Dat gebrek aan communicatie komt door Mária’s autistische trekjes, ze lijkt wel wat op een dromerig zusje van Saga Norén uit The Bridge. Wanneer op een dag een bedrijfspsychologe de medewerkers van het abattoir doorlicht, ontdekken Mária en Endre hun gedeelde droomwereld.

Dit originele verhaal levert een van de mooiste films van 2017 op. ‘On Body and Soul’ is niet op een genre vast te pinnen, want er zit van alles in. Het is evenzeer een romantische komedie als een meeslepend psychodrama. Soms is het een sprookje, dan weer een nare confrontatie met de dagelijkse gang van zaken in een abattoir. Maar vooral gaat het over dat wat ons bindt: liefde, medemenselijkheid en verlangen.

‘On Body and Soul’ is een meesterlijke proeve van bekwaamheid. Acteren, dialoog, humor en fotografie, het is allemaal van een hoog niveau. De schrijvers hebben soms aan een enkele opmerking genoeg om verhoudingen weer te geven. Zoals wanneer Endre’s dochter langskomt en zij blijkbaar niet weet dat hij al vier jaar is gestopt met roken. Om onze fundamentele verbondenheid weer te geven volstaat een scène waar meerdere personages genieten van de opkomende zon. De humor is goed gedoseerd en gaat net niet ten koste van de personages, zoals bij een scène in een cd-winkel waar Mária muziek wil ontdekken. Wat een beetje veel tijd kost.

Ondanks het bizarre, wordt de film nooit vaag, hooguit onvoorspelbaar. Voor dierenvrienden is het soms slikken, de beelden in het abattoir zijn niet altijd even fris. Toch blijft het geweldig dat je nog altijd een liefdesverhaal zo origineel, ontroerend, sensueel en meeslepend kunt vertellen. Dikke, dikke aanrader.

Bioscooprelease: 14 december 2017
DVD-release: 18 april 2018