Paddington (2014)

Regie: Paul King | 95 minuten | komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Beau van Erven Dorens, Anna Drijver | Originele stemmencast: Ben Whishaw, Imelda Staunton, Michael Gambon | Acteurs: Nicole Kidman, Peter Capaldi, Jim Broadbent, Sally Hawkins, Hugh Bonneville, Julie Walter, Matt Lucas, Madeleine Harris, Samuel Joslin, Geoffrey Palmer

Veel over te doen geweest, deze film. Niet ongerust worden hoor, het is slechts de Britse filmkeuring die moeilijk deed over zogenaamd gevaarlijk, seksueel getint en zelfs moordzuchtig gedrag van Paddington en consorten. Zij verwachtten natuurlijk een brave herbivoor in houtje-touwtjejas, die zich eventjes laat opzetten ten behoeve van Victoriaanse filmkeurders. Niets van dit al. OK, Paddington doet een beetje denken aan Ted uit de gelijknamige puberfilm, maar vorm is nog geen inhoud, beste keurmeesters. ‘Paddington’ is een prima familiefilm, met een lichte knipoog naar de kinderwereld van Roald Dahl en een enorme naar het Londens bureau voor toerisme.

Inhoudelijk blijven we overigens dicht bij de thematiek uit de verhalen van Michael Bond. Mocht u toch bezorgd zijn: we krijgen wat milde scheldwoorden voor de kiezen, een dronken huishoudster en een man in vrouwenkleren, maar daar moet je je kind toch voor van school houden tegenwoordig? Wij vinden de scène in het begin met de aardbeving waarin Paddington huis en haard verliest, nog het heftigst voor jonge kinderen. Maar met wat parental guidance – lees een arm om vast te houden – is dat fluks vergeten. Wij benadrukken liever het klassieke goed-kwaadverhaaltje dat met de nodige (visuele) humor en een topcast prima is aangekleed.

Paddington wordt door het gezin Brown, met vader Hugh Bonneville en moeder Sally Hawkins, liefdevol opgevangen nadat hij verweesd in Londen is aangekomen. De geanimeerde beer (Nederlandse stem Beau van Erven Dorens, Vlaamse stem Bent van Looy van de band Das Pop) moet zich een kille natuurhistorica (Nicole Kidman) van het lijf houden die hem wil exposeren in het Museum of Natural History. Dat speelt een hoofdrol in deze film, waarin toeristisch Londen op sprookjesachtige wijze is vormgegeven. Dus gaat dat zien, zonder grote plotverwikkelingen te verwachten. Ook leuk voor oudere kinderen en volwassenen, en dan mag er best een beetje stout gedaan worden. Alhoewel, Hugh Bonneville in vrouwenkleren, dat kan natuurlijk niet.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 11 februari 2015
DVD- en blu-ray-release: 5 augustus 2015