Penny’s Shadow (2011)

Regie: Steven de Jong | 104 minuten | familie | Acteurs: Liza Sips, Levi van Kempen, Valerie Pos, Tanja Jess, Rik Engelkes, Bas de Nijs, Roos Smit, Vivian van Huiden, Gaby Blaaser, Linsey Neelen, Ruben Arnhem, Job Bovelander, Pim Wessels, Leo de Jong, Sjoerd Dragtsma, Monic Hendrickx

Paarden en tienermeisjes. Waar het geheim ook in zit, het blijft een combinatie die al decennia voor successen zorgt. Boeken, tv-series, films, magazines… Het Nederlandse paardentijdschrift Penny kan daar over meepraten, en is al generaties lang het lijfblad voor de paardengek tot een jaar of veertien. Met zoveel ervaring op het gebied van de doelgroep aansprekende paardenverhalen is het niet zo gek dat een idee voor paardenfilm ‘Penny’s Shadow’ van hen komt. Lars Boom verwerkte het idee in een scenario. De regie is bij Steven de Jong, regisseur bij uitstek voor dit soort familiefilms, in goede handen.

‘Penny’s Shadow’ gaat over Shadow, een prachtige zwarte Lipizzaner hengst, die na een ongeluk echter getraumatiseerd is. Bij dat ongeluk kwam de moeder van Kai (Levi van Kempen) om. Kais vader Erik (Rick Engelkes) heeft het dier als nagedachtenis aan zijn vrouw gehouden, maar omdat Shadow zo onhandelbaar is, slaat de twijfel of dat nog zin heeft bij het eenoudergezin wel toe. Kai en Erik wonen op Ameland en hebben daar een kampeerboerderij. Tijdens de zomer komt de zeventienjarige Lisa (Liza Sips) met haar zusje Tess (Valerie Pos) en moeder Daphne (Tanja Jess) op de kampeerboerderij vakantie vieren. Tess heeft haar Shetland pony Rakker meegenomen, een ondeugend dier met een paprikachipsverslaving; Lisa’s paard is onlangs gestorven, maar op de boerderij zijn paarden genoeg op te rijden. Haar aandacht gaat echter vrijwel direct uit naar Shadow; instinctief voelt ze dat er iets met het paard aan de hand is. Daarnaast doet het dier haar erg denken aan haar eigen overleden paard. Wanneer ze hoort wat er gebeurd is weet ze zeker dat ze Shadow weer het vertrouwen terug kan geven. Maar Kai wil daar niets van weten.

De thema’s in ‘Penny’s Shadow’ zouden zo uit een Carry Slee boek gehaald kunnen zijn: verlies van een ouder en schuldgevoelens daarover, gescheiden ouders, rivaliteit tussen zussen, de jonge opbloeiende liefde tussen Kai en Lisa… Het wordt op een redelijk natuurgetrouwe manier gebracht door de aantrekkelijke, sympathieke cast en de dramatische, emotionele scènes zijn goed in balans met de grappige fragmenten. Wel is er een overvloed aan bijrollen, waarbij de met Kai dwepende tienermeisjes Jorine (Gaby Blaaser) en Chantal (Vivian van Huiden) en Kais kameraad Anthony (Pim Wessels) en zijn broertje Ralf (Leo de Jong) het best uit de verf komen. Veel om het lijf hebben deze plotlijntjes allemaal niet, want het draait natuurlijk allemaal om Liza’s missie om Shadow te helpen en haar stroeve relatie met Kai. Beide wegen zitten zoals te verwachten is, vol hindernissen. Ameland wordt door het fraaie camerawerk van Richard van Oosterhout (veel overzichtsopnamen vanuit de lucht) op de kaart gezet als dé vakantiebestemming in Nederland en de muziek doet de rest (al is die soms wat te veel op de voorgrond aanwezig). ‘Penny’s Shadow‘ heeft alles, maar dan ook alles, in huis wat een (paardengek) tienermeisje verwacht van de film.

Bioscooprelease: 8 juni 2011