Pleasure (2021)

Recensie Pleasure CinemagazineRegie: Ninja Thyberg | 109 minuten | drama | Acteurs: Sofia Kappel, Revika Anne Reustle, Evelyn Claire, Chris Cock, Dana DeArmond, Kendra Spade, Jason Toler, Mark Spiegler, Eva Melander, Alice Grey, John Strong, Ryan McLane, Axel Braun, Charlotte Cross

De twintigjarige Linnéa uit Zweden wil heel graag een pornoster worden en dat kan volgens haar alleen in Amerika, het land met de grootste seksindustrie. In ‘Pleasure’ ga je met Bella Cherry, Linnéa’s artiestennaam, mee naar haar eerste porno-opname en krijg je onverhuld de dagelijkse praktijk van deze industrie voorgeschoteld: van last-minute op locatie het contract ondertekenen tot aan het schoonmaken van Bella’s lichaam na de ejaculatie van haar co-acteur. ‘Pleasure’ boeit van begin tot eind. Bovendien levert deze film geheid gesprekstof en geproest bij de borrel op en zal je soms doen wegkijken uit plaatsvervangende schaamte.

Filmdebutante Sofia Kappel is slim gecast want ze komt zeer waarachtig over als nieuwkomer Bella. Kappel maakt vooral de moeilijke combinatie van onzekerheid en ongebreidelde ambitie goed invoelbaar. Pornoactrice Evelyn Claire speelt Ava Rhoades, Bella’s antagonist. Ava is kil en nietsontziend en behoort tot de top van de Amerikaanse porno-industrie. Groentje Bella spiegelt zich constant aan pornodiva Ava, zoals Natalie Portman het liefst Mila Kunis wil zijn in ‘Black Swan’ (Darren Aronofsky, 2010). Echter Bella en Ava zijn niet alleen rivalen maar ook lotgenoten. Naast Kappel en Claire draven er een trits aan bekenden uit de industrie op. Deze mensen hebben op IMDB artiestennamen zoals John Strong en Chris Cock. Dan weet je al genoeg, ware het niet dat bijna allen beter acteren als in hun dagelijkse baan.

Als een documentaire toont ‘Pleasure’ veel praktische zaken uit de pornowereld, bijvoorbeeld waar de camera moet staan tijdens een bepaald seksstandje of hoe een beginnend adult performer aan werk komt. ‘Pleasure’ laat ook zien dat er weinig plaats is voor emotionele intimiteit in deze wereld en Bella beweegt zich in een omgeving waar niet iedereen het beste met je voor heeft. Daarnaast heerst nog altijd het patriarchaat in de seksindustrie en draagt dit veelal bij aan de slechte positie van haar eigen mensen. Dit komt sterk overeen met de ultradunne verhaallijntjes in de seksvideo’s waarin vrouwen bijna altijd onderdanig moeten spelen. Om dit werk te doen vraagt het van acteurs daarom eerder een vorm van doorgewinterde overleving dan louter kunde.

Toch is ‘Pleasure’ geen belerende prent of emotionele porno geworden. In de kern draait het om een jonge ambitieuze vrouw. Bella’s beslommeringen, twijfels over haar roeping en de kleine overwinningen in een prille carrière vormen de rode draad in de film. En ondanks Bella’s gekozen professie zijn de overwegingen die ze moet maken soms akelig herkenbaar. De spanning van ‘Pleasure’ zit dan ook vooral in de vraag hoe ver Bella gaat om de top te bereiken. Interessant in dit kader is dat ze tevens keuzes maakt die behoorlijk onverstandig zijn, des te meer in de context van de porno-industrie. Niettemin zet ‘Pleasure’ je zodanig in haar schoenen dat die minder goede keuzes tot op zekere hoogte frustrerend begrijpelijk zijn.

Wanneer je ‘Pleasure’ hebt gezien, denk je wellicht nog twee keer na over je surfgedrag tijdens heimelijke uurtjes. Naast dat de film gaat over Bella’s reis naar roem, laat het de kijker namelijk ook reflecteren op porno kijken: houdt het gratis aanbieden en consumeren van seksfilms immers niet ook de schofterige kant van deze wereldomvattende entertainmentindustrie in stand? Iedereen vecht hier om de financiële kruimels. Dus ook al kiest het hoofdpersonage met volle verstand voor dit beroep, schuwt de film niet om de vinger op de zere plek te leggen. Bij ‘Pleasure’ zal het plezier je daarom snel vergaan, maar niet het begrip voor Bella’s zoektocht naar haar plaats in de wereld.

Roy van Landschoot

Bioscooprelease: 4 november 2021