Rebecca (2020)

Recensie Rebecca CinemagazineRegie: Ben Wheatley | 121 minuten | drama, thriller, romantiek | Acteurs: Lily James, Armie Hammer, Kristin Scott Thomas, Ann Dowd, Pippa Winslow, Lucy Russell, Bruno Paviot, Tom Hudson, Jeff Rawle, Ashleigh Reynolds, Bryony Miller, Tom Goodman-Hill, Ben Crompton, John Hollingworth, Keeley Hawes, Jane Lapotaire, Sam Riley

Ook in de jaren 30 was Monaco al een populaire plek voor rijke kosmopolieten. Die troffen elkaar op het strand en op de hotelterrassen, aan de cocktail en tijdens de lunch. Het is daar dat de getroebleerde weduwnaar Maxim de Winter een aantrekkelijke vrouw ontmoet, de jonge gezelschapsdame van de rijke mrs. Van Hopper. De aantrekkingskracht is wederzijds, een huwelijk volgt snel, waarna het echtpaar afreist naar de Winters landgoed Manderley. Maar daar wacht een rivale. Geen mens van vlees en bloed, maar de springlevende herinnering aan de Winters gestorven eerste echtgenote. Die uiteraard Rebecca heette.

Aldus de synopsis van ‘Rebecca’, een roman van Daphne du Maurier uit 1938 die al meerdere malen is verfilmd. Met ‘Rebecca’ hebben we een film te pakken die kan lukken noch falen. Dat de film nooit boven zichzelf uitstijgt komt door Alfred Hitchcock en zijn Oscarwinnende adaptatie uit 1940. Dat de film evenmin kan falen danken we aan het ijzersterke verhaal. Boek en film zijn een zeldzame combi van drama, romantiek, mysterie en misdaad.

Het meest bijzondere aan de plot is zijn ongrijpbaarheid. Zodra de nieuwe bruid op Manderley is gearriveerd gebeuren er vreemde en beangstigende dingen, maar we kunnen die gebeurtenissen nooit plaatsen. Dus lopen we net als onze heldin angstig en verward door de zalen, gangen en kamers van het piepende en krakende landhuis. Geen schrikeffecten, geen bloed, geen gegil, alleen dreiging, dreiging en dreiging.

Meer is niet nodig voor de spanning, terwijl liefhebbers van ouderwetse grandeur hun hart kunnen ophalen in het vooroorlogse Monaco. Voor liefhebbers van goed ogende romantiek hebben we de mooie Lily James en de even mooie Armie Hammer als het jonge echtpaar. Mochten we ons toch vervelen, dan is er nog Kristin Scott Thomas als de doodenge Mrs. Danvers, huishoudster van Manderley.

Een fijne film kortom, maar wel eentje die last heeft van de schaduw van zijn grote voorganger en de ettelijke films waartoe deze inspireerde. Dat maakt deze late ‘Rebecca’ niet veel meer dan een aardige herhalingsoefening. Hoewel er weinig op de film is aan te merken, blinkt hij ook nergens in uit. Gedegen vermaak voor een verregende decembermiddag, wanneer Hitchcocks klassieker verder nergens te streamen is.

VOD-release: 21 oktober 2020 (Netflix)