Restless (2012)

Regie: Edward Hall | 180 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Hayley Atwell, Rufus Sewell, Michelle Dockery, Michael Gambon, Charlotte Rampling, Thekla Reuten, Adrian Scarborough, Bertie Carvel, Bernhard Schir, Alexander Fehling, Kevin Guthrie, Tom Brooke, Anthony Calf

Nederlandse acteurs doen het momenteel best goed over de grens. Natuurlijk heb je de succesverhalen van Carice van Houten en Michiel Huisman, maar in hun kielzog doen bijvoorbeeld ook Lotte Verbeek en Thekla Reuten het heel aardig. Reuten heeft, dankzij haar Italiaanse moeder, het grote voordeel dat ze naast Nederlands, Engels, Frans en Duits ook Italiaans spreekt, wat haar in diverse Europese landen een interessante actrice maakt. De meeste internationale faam boekte ze met haar rol in de populaire televisieserie “Lost”, die in de Britse misdaadkomedie ‘In Bruges’ (2008) naast Colin Farrell en Brendan Gleeson en met haar rol in de door Anton Corbijn geregisseerde film ‘The American’ (2010), waarin ze te zien is naast niemand minder dan George Clooney. In de uit twee delen bestaande televisiefilm ‘Restless’ uit 2012 – over liefde, dubbelhartigheid en verraad, speelt Thekla een bescheiden rol als Sylvia Rhys Meyers, een collega-spion van hoofdpersoon Eva Delectorskaya, gespeeld door Hayley Atwell.

In 1976 bezoekt Ruth Gilmartin (Michelle Dockery uit ‘Downton Abbey) haar moeder Sally (Charlotte Rampling) in haar huis op het platteland van Cambridgeshire. Tot haar verbazing krijgt ze te horen dat haar moeder eigenlijk een Russische vluchteling is met de naam Eva Delectorskaya (in haar jonge jaren gespeeld door Hayley Atwell), die in 1939 in Parijs door de Britten is geworven als spion. Nadat ze in Nederland ternauwernood aan de dood is ontsnapt wordt Eva naar Amerika gestuurd om de getrouwde Mason Harding (Bertie Carvel), een adviseur van de president, te verleiden om er achter te komen of de Amerikanen van plan zijn om aan de oorlog mee te gaan doen. Een missie die ze met succes weet te volbrengen. Haar tweede opdracht is om een ​​landkaart door te spelen aan Amerikaanse geheim agenten, waaruit zogenaamd een geplande Duitse invasie van Amerika kan worden afgeleid. Eva ontdekt echter een fout in de kaart, en informeert haar chef en minnaar Lucas Romer (Rufus Sewell) en andere collega’s. Hoewel het plan lijkt te mislukken, en Eva opnieuw een poging om haar te doden weet te overleven, laat de president zich toch door de kaart misleiden. Terwijl haar collega-spionnen een voor een sterven, raakt ze ervan overtuigd dat ze werd verraden. Zelfs in de jaren 1970, lang na de gebeurtenissen, gelooft ze dat haar leven nog steeds in gevaar is en choqueert ze Ruth door het kopen van een geweer als zelfbescherming. Ze laat Ruth contact opnemen met Romer (nu gespeeld door Michael Gambon), zogenaamd als journalist die geïnteresseerd is in het onderwerp spionage in oorlogstijd…

De grote kracht van ‘Restless’ ligt hem in het sterke acteerwerk van vrijwel de gehele cast. Met name Atwell, die in feite de hoofdrol speelt, komt sterk voor de dag als de verleidelijke spion die met gevaar voor eigen leven geheimen moet los zien te peuteren. Het meeslepende verhaal is gebaseerd op de roman van William Boyd, die tevens het scenario schreef. Hoewel de vertelling niet de volledige drie uur even sterk is – en er tegen het einde wel erg veel aan het toeval wordt overgelaten – blijf je geboeid door de intriges en geheimen. Want niet alleen Eva (of Sally, zoals ze later heet) heeft een groot geheim, eigenlijk hebben alle belangrijke personages dat. Regisseur Edward Hall maakt uitstekend gebruik van de prachtige locaties (de film werd niet alleen in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Zuid-Afrika gefilmd) en trekt ons met overtuiging in het verhaal. Er is ook een minpuntje; de muziek is wat al te sterk aanwezig. Maar dat mag de pret zeker niet drukken. ‘Restless’ is een uitstekende miniserie voor de liefhebber van het betere (Britse) drama.

DVD-release: 28 april 2015