Return to Cranford (2009)

Regie: Simon Curtis | 178 minuten | drama | Acteurs: Judi Dench, Julia McKenzie, Imelda Staunton, Lisa Dillon, Alex Etel, Barbara Flynn, Alex Jennings, Jim Carter, Emma Fielding, Adrian Scarborough, Andrew Buchan, Claudie Blakley, Debra Gillett, Francesca Annis, Emma Lowndes, Deborah Findlay, Greg Wise, Hannah Hobley, Margaret Gidman, Tom Hiddleston, Lesley Sharp, Jodie Whittaker, Matthew McNulty, Michelle Dockery, Nicholas Le Prevost

‘Return to Cranford’ pakt de draad weer op waar de vijfdelige miniserie ‘Cranford’ is geëindigd. Doctor Harrison en Sophy Hutton zijn inmiddels uit het plaatsje vertrokken, kapitein Browns dochter woont nu samen met haar man in India en Caroline Tomkinson is gelukkig getrouwd met de slager. En het theehuis van Miss Matty is na de komst van broer Peter opgedoekt.

Matty brengt nu veel van haar tijd door met Tilly, het dochtertje van dienstmeid Martha en timmerman Jem Hearne. Natuurlijk slaat ze geen bijeenkomsten over met haar vaste vriendinnenclub met onder andere Miss Pole, Mrs. Forrester en Mrs. Jamieson. Miss Pole weet nog steeds de laatste roddels uit Cranford pijlsnel te verspreiden onder de dames. Lady Ludlow hoopt nog steeds dat haar zoon Lord Septimus weer op landgoed Hanbury zal verschijnen.

Naast alle andere vertrouwde karakters worden ook nieuwe personages geïntroduceerd in ‘Return to Cranford’. Weduwnaar Buxton (Jonathan Pryce) is na enkele jaren afwezigheid weer in het plaatsje komen wonen met zoon William (Tom Hiddleston) en nicht Erminia (Michelle Dockery). Pa Buxton is fel tegenstander van de naderende spoorlijn, in tegenstelling tot zijn zoon. William wil dolgraag machinist worden en hoopt dat kapitein Brown en Charles Maulver van de spoorwegmaatschappij erin slagen om het moderne transportmiddel tóch in Cranford te krijgen.

Behalve de familie Buxton maken we ook kennis met de familie Bell in ‘Return to Cranford’. Weduwe Mrs. Bell (Lesley Sharp) woont in een plattelandshuisje, samen met haar snobistische zoon Edward (Matthew McNulty) en haar bescheiden dochter Peggy (Jodie Whittaker). Mrs. Bell en Edward behandelen hun familielid zeer gemeen. Miss Matty betreurt deze situatie en wil meer plezier in het leven van Peggy brengen. Ze smeedt een plan en brengt de familie Bell in contact met de Buxtons…

‘Return to Cranford’ zal waarschijnlijk voor de cast een gezellige reünie zijn geweest. Bijna alle memorabele personages worden weer door dezelfde acteurs gespeeld uit de voorgaande miniserie. Ook het creatieve brein achter ‘Cranford’ – Sue Birthwistle, Susie Conklin en scenarioschrijfster Heidi Thomas – kwam weer bijeen om dit vervolg mogelijk te maken. Thomas heeft het hem weer geflikt: ‘Return to Cranford’ is een mooi en enerverend verhaal geworden waarin blije en dramatische gebeurtenissen elkaar flink afwisselen.

Je duikt weer moeiteloos in het gezellige wereldje van Miss Matty alsof er geen jaar is verstreken. Alleen de gezichten van enkele actrices en de jonge acteur die Harry Gregson vertolkt, verraden dat het wel iets langer dan een jaar heeft geduurd voordat het vervolg een feit werd. De makers en de cast hebben puik werk geleverd; ‘Return to Cranford’ sluit perfect aan op het eerste epos.

De acteurs zijn allen sterk in ‘Return to Cranford’, maar Judi Dench als Matty en Imelda Staunton zijn de twee actrices die het meest opvallen. Staunton is heerlijk op dreef als ‘de nieuwskrant’ Miss Octavia Pole. Bij het grote publiek is ze nu vooral bekend van haar rol als de geniepige Dolores Umbridge uit de Harry Potter-filmreeks. Dench toont zich als Miss Matty weer van haar vertrouwde moederlijke kant met een ondeugende twist.

Wie geregeld BBC-producties bekijkt, zal vele andere castleden wel (her)kennen. Zoals bijvoorbeeld acteur Andrew Buchan die gestalte geeft aan Jem Hearne. Buchan had eerder een rolletje in ‘Jane Eyre’ als St. John Rivers en vertolkte een hoofdrol in de serie ‘The Fixer’ als de koele John Mercer die doodt op bestelling.

‘Return to Cranford’ is een prachtige afronding van het wel en wee van Miss Matty en diens vrienden in Cranford. Voorkennis van de voorgaande miniserie is dan ook onontbeerlijk: anders ontgaat je veel te veel. En juist de herkenbaarheid en het terugzien van de personages maakt ‘Return to Cranford’ tot een heerlijke kijkervaring.

Ans Wijngaarden