Rita & Krokodil 2 – Rita og Krokodille 2 (2018)

Recensie Rita & Krokodil 2 CinemagazineRegie: Siri Melchior | 45 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Lux Parser

Na het succes van ‘Rita & Krokodil’, dat in de winter van 2017 de harten van peuters, kleuters én hun ouders veroverde, kon een vervolg niet uitblijven. ‘Rita & Krokodil 2’ is letterlijk meer van hetzelfde (negen filmpjes in plaats van acht, zoals in de eerste film), maar elk filmpje is zo treffend en aansprekend, dat het bijna jammer is dat de film maar 45 minuten duurt. Al is die lengte natuurlijk ideaal voor de doelgroep. Gelukkig staat een derde deel al weer gepland.

Rita is een slimme, eigengereide kleuter, die in haar eindeloze fantasie samen met haar vriendje Krokodil zowel alledaagse als bijzondere avonturen beleeft. Ze krijgt net als elk kind te maken met emoties als plezier, jaloezie en angst, maar leert in elk verhaaltje om oplossingen te bedenken. Krokodil lijkt daarbij net iets verder ontwikkeld, maar dringt zich niet aan Rita op, zodat ze uit zichzelf erachter komt wat het beste is. Samen ontdekken ze de wereld om zich heen.

In kleurrijke tekeningen met grappige details trekken Rita’s belevenissen en fantasieën aan de kijkertjes voorbij. De situaties zijn herkenbaar en dicht bij de belevingswereld van peuters en kleuter: het bezoeken van een kinderfeestje (waarbij het cadeautje eigenlijk te leuk is om weg te geven), het leren delen (waar Rita natuurlijk héél goed in is, vindt ze zelf) en het leren fietsen zonder zijwieltjes. In vergelijking met de vorige film is Rita’s sociale omgeving iets gegroeid: in twee verhaaltjes komt Boris voor en ze heeft een nieuwe beste vriendin, Susan, al blijkt het natuurlijk nog leuker om met zijn drieën te spelen.

Zo zit er in elk verhaaltje een wijze les in voor Rita, maar ook het jonge publiek zal er iets van op steken. Elk filmpje wordt voorafgegaan door steeds hetzelfde intro – die herhaling biedt veiligheid en structuur. In die intro komen de karakters van Rita en Krokodil al goed tot uiting: Rita is de baas en Krokodil vindt het gewoon fijn om haar vriendje te zijn en staat altijd voor haar klaar. ‘Rita & Krokodil 2’ is ideaal voor een eerste bioscoopbezoek. Omdat de verhaaltjes op zichzelf staan is het niet nodig om het eerste deel eerst gezien te hebben, maar wedden dat het naar meer smaakt?

Bioscooprelease: 5 juli 2018
DVD-release: 29 november 2018