Rokjesdag (2016)

Regie: Johan Nijenhuis | 111 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Lieke van Lexmond, Birgit Schuurman, Carly Wijs, Toprak Yalciner, Barbara Sloesen, Anne-Marie Jung, Melissa Drost, David Lucieer, Manuel Broekman, Jim Bakkum, Martijn Fischer, Loek Peters, Ferdi Stofmeel, Werner Kolf, Hassan Salah Slaby, Stijn Fransen

Lente. Zon, terrasje, park. Vlinders. Verliefdheid. Blote benen en mooie mensen. ‘Rokjesdag’ is zowel een romantische komedie als een ensemblefilm, zoals we die de laatste jaren wel vaker voorbij zagen komen in Nederland. Voor talloze acteurs, soapsterren en bekende Nederlanders de gelegenheid om zich weer eens van de goede kant te laten zien. In ‘Rokjesdag’ volgen we dan ook een grote hoeveelheid mensen die op zoek zijn naar de ware liefde, of toch in ieder geval een beetje plezier. Plaats van handeling? Love Bites, een kookworkshop voor singles, georganiseerd door het echtpaar Alexandra en Bor. Zij zien het liefst elke deelnemer de zaak verlaten met een beloftevolle match, maar er schort nogal wat aan hun eigen huwelijk.

Van de werkverslaafde advocate tot de aanstaande bruid die nog één keer een affaire wil, alle varianten komen voorbij in ‘Rokjesdag’. Hoewel er feitelijk “maar” veertien personages zijn, die aan de man/vrouw moeten komen of zien te blijven, voelt de film – mede door de bijrollen (zoals de leider van een versiercursus) – zo overvol, dat je aanvankelijk niet precies doorhebt, om wie de film draait.

Daarbij komt dat niet elke verhaallijn evenveel aandacht krijgt. De kijker volgt vooral de wanhopig naar een man op zoek zijnde Marijke (gespeeld door Lieke van Lexmond), wiens verhaal niet eens zo bar interessant is, laat staan grappig. Veel leuker is de hondenuitlaatster Stephanie, die zo dol is op honden, dat je je afvraagt of ze überhaupt wel ruimte in haar hart heeft voor een man.

Dat buschauffeur Chantal en de vertederend onhandige dierenverzorger Edwin voor elkaar bestemd zijn voel je ook al van mijlenver aankomen, maar desondanks raakt hun verhaal de kijker meer dan dat van Marijke, die met haar vriendin Danielle in een soort driehoeksverhouding raakt met de intelligente Trevor (die wel wat doet denken aan de hoofdpersoon uit het boek The Rosie Project). Ook Mika, het meisje met de met viltstift aangebrachte kruisjes op haar lichaam, is een boeiender personage, maar krijgt niet veel aandacht.

Het feit dat het meeste geflirt plaatsvindt op één centrale locatie, tussen de pannen en potten, is een slimme keuze geweest, want het geeft het verhaal de nodige compactheid. ‘Rokjesdag’ is – net als de andere films van Johan Nijenhuis – aantrekkelijk gefilmd en kijkt lekker weg, maar een blijvende impact maakt de film niet. Wil je een verhaal met wat meer bite, dan vormt deze Nederromkom met jou geen goede match.

Bioscooprelease: 10 maart 2016
DVD- en blu-ray-release: 3 augustus 2016