Rudo y Cursi (2008)

Regie: Carlos Cuarón | 102 minuten | drama, komedie, sport | Acteurs: Gael García Bernal, Diego Luna, Guillermo Francella, Dolores Heredia, Adriana Paz, Jessica Mas, Salvador Zerboni, Tania Esmeralda Aguilar, Joaquín Cosio, Alfredo Alfonso

De halfbroers Beto (Diego Luna) en Tato (Gael Garcia Bernal) werken op een bananenplantage en wonen nog bij hun moeder Elvira ( Dolores Heredia) die al de nodige partners heeft versleten en ook nu weer een levenspartner met losse handjes heeft getroffen. Beto en Tato dromen er van een mooi huis aan het strand voor hun moeder te bouwen. Beto is getrouwd met Tona (Adriana Paz) en heeft twee kinderen bij haar. Hij is een zware gokker, zijn schulden lopen steeds meer op en zijn problemen daarmee ook. Hij is doelman in het plaatselijke voetbalteam, speelt daarin bikkelhard en niets en niemand ontziend, zijn bijnaam is: ‘Rudo’ (de Wrede). Tato is in bijna alles zijn tegenpool: vriendelijk, zachtaardig en altijd vrolijk. Hij is de mooie jongen met de bijnaam: ‘Cursi’, wat staat voor de IJdeltuit. Tato kan ook redelijk voetballen, speelt accordeon en droomt van een carrière als zanger/muzikant, maar zingt bijna zo vals als een kraai.

Op een dag strandt voetbalscout en -makelaar Dario ‘Batuta’ Vidali (Guillermo Francella) met autopech in het dorp. Hij ziet wel kansen voor hen in de grote stad, maar kan er slechts één een plek in een voetbalteam bieden. Tato krijgt een contractje voorgelegd en verhuist met hem naar de grote stad. Dan ontspint zich een verhaal waarin voortdurend op luchtige en ironische wijze de draak wordt gestoken met het hele wereldje rond de professionele sport. Tato wordt als boerenpummel van het platteland hardhandig ontgroend door zijn teamleden. Om het voetbal heen verdient iedereen aan iedereen: coaches verdienen aan transfers, makelaars verdienen aan transfers van spelers, goksyndicaten verdienen aan de uitslagen van wedstrijden waarbij spelers worden omgekocht. Mooie vrouwen hangen in bosjes om hen heen. Beto volgt alsnog en dan kan zich de broederstrijd verder ontvouwen die centraal in deze film staat.

In alle ontwikkelingen speelt de louche voetbalmakelaar Dario een amusante verbindende rol. In het verhaal is hij als voice-over tevens voortdurend aanwezig in de vorm van een terugblik op hun belevenissen waarbij hij veel wisecracks rondstrooit. Als Beto en Tato bekend zijn geworden, ontmoeten zij natuurlijk ‘belangrijke’ zakenmensen die weer geld willen verdienen of in hun nabijheid willen zijn. De film neemt daarmee het wereldje van de mensen die om de sport heen hangen ook danig op de hak. Beto raakt steeds meer verstrikt in zijn gokverslaving en Tato krijgt zijn kans om een muziekvideo te maken. Beide spelen voor verschillende teams en uiteindelijk ontmoeten zij elkaar in een belangrijke en tevens laatste wedstrijd van het seizoen. De broederstrijd ontaardt: voetbal is oorlog, maar de afloop is er eentje met humor.

‘Rudo y Cursi’ is ondanks het onderwerp voetbal absoluut geen film met veel voetbalopnamen. De broederstrijd en het amusante wereldje om hen heen staat centraal. Het verhaal graaft bepaald niet diep en bevat met opzet maar wel erg nadrukkelijk veel stereotiepen, terwijl de grappen soms van het genre ‘lach of ik schiet’ zijn. Je kunt nog eenvoudig en snel van bananensjouwer een ‘topvoetballer’ worden, beroemd worden en fortuin maken. De wereld is dan van jou en de mooie vrouwen – die eerst onbereikbaar voor je waren – zwermen om je heen.

Dit scenario past natuurlijk prima in een luchtige en lichtvoetige komedie als deze. Uiteindelijk overheerst de menselijke kant. Het is vooral de samenwerking tussen de acteurs die het oppervlakkige verhaal overeind houdt. Een speelse film voor liefhebbers van het Latijns-Amerikaanse genre.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 16 juli 2009