Rupsje nooitgenoeg – The World of Eric Carle (1993)

Regie: Andrew Goff | 32 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Carice van Houten

Ouders van nu hebben er vast fijne herinneringen aan of nemen het nog regelmatig ter hand als ze kinderen in de juiste leeftijdscategorie hebben: het prentenboek “Rupsje nooitgenoeg” van schrijver/illustrator Eric Carle. De Amerikaanse artiest debuteerde op veertigjarige leeftijd met zijn eerste zelfgeschreven en geïllustreerde verhaal over een rupsje dat zichzelf in een week tijd helemaal vol vreet en uiteindelijk uitgroeit tot een prachtige vlinder. Een boek dat in 1969 al een bestseller werd, en tot op de dag van vandaag nog geliefd is bij peuters en kleuters, ga er maar aan staan! Na de avonturen over de hongerige rups volgden successen als ‘Het eenzame vuurvliegje’ en ‘De spin die het te druk had’. Wat de prentenboeken zo bijzonder maakt is de grappige toevoegingen zoals de gaatjes in de bladzijden die de rups gegeten heeft, of de dierengeluidjes die in de boeken verwerkt zitten. Daarnaast is Carle’s tekenstijl natuurlijk erg herkenbaar: de collagetechniek die hij gebruikt (handgeschilderd papier dat hij uitknipt en tot een collage van felle, vrolijke, maar vooral natuurlijke kleuren maakt) is vaak gekopieerd maar nooit geëvenaard.

Van een vijftal avonturen die Eric Carle publiceerde werd in de jaren negentig door productiemaatschappij Illuminated Film Company korte filmpjes gemaakt, die onder de titel “The World of Eric Carle” uitgebracht werden. Voor de Nederlandstalige markt werden de integrale verhaaltjes in 2010 ingesproken door Carice van Houten. En hoe onmogelijk het ook lijkt om de prentenboeken van Eric Carle op adequate manier te verfilmen, het is toch gelukt. De filmpjes blijven trouw aan het origineel en de prachtige muziek van Julian Nott is een waardevolle aanvulling.

Naast ‘Rupsje Nooitgenoeg’ staat ‘Papa, wil je de maan voor me pakken’ op de DVD, over een meisje wiens grootste wens is om met de maan te spelen. Haar vader draait zijn hand er niet voor om en zet een enorme ladder op een hoge berg, zodat hij net bij de maan kan. Jammer genoeg is de maan te groot om te pakken, dus moeten ze wachten tot de maan kleiner wordt. Het derde verhaaltje is de verfilming van het prentenboek uit 1990, ‘De Krekel die niet tjirpen kon’, waarin op leuke en repetitieve wijze het tjirpleerproces van een krekel uitgelegd wordt. Ook ‘De kakelbonte kameleon’ is erg amusant, terwijl afsluiter ‘Ik zie kleurige klanken’ een beetje een vreemde eend in de bijt is. Vergelijk het maar met de abstracte droomscènes in sommige Disney classics. Desalniettemin is ook dit filmpje de moeite waard, al zullen peuters het verhalende wel wat missen.

‘Rupsje nooitgenoeg’ heeft meer dan voldoende te bieden om ouders en hun kroost te vermaken: of ze nu fan zijn van Eric Carle, of niet. In dat laatste geval is de kans in ieder geval groot dat er een tripje naar de boekhandel of bibliotheek aan zit te komen, want de verhaaltjes smaken naar meer.