Saw V (2008)

Regie: David Hackl | horror, thriller, misdaad | Acteurs: Tobin Bell, Costas Mandylor, Scott Patterson, Betsy Russell, Julie Benz, Meagan Good, Mark Rolston, Carlo Rota, Greg Bryk, Laura Gordon, Joris Jarsky, Mike Butters, Al Sapienza, Mike Realba, Lyriq Bent

De term uitmelken bereikt nieuwe hoogtes met de komst van ‘Saw V’. De eerste film was een prima low-budget horrorfilm met een intrigerend concept. Deel twee liet een stel hersendode, onsympathieke personages opdraven in een verhaal dat al niet meer wist te verrassen, en had martel/moordspelletjes die op een blauwe maandag uitgedacht leken te zijn door de makers. Deel drie was alleen nog interessant omdat het verhaallijntje met de op sterven liggende Jigsaw-moordenaar zo grotesk werd dat het op de lachspieren werkte. In deel vier waren alle kaarten duidelijk uitgespeeld en werden de manipulaties en gedragingen uitermate ongeloofwaardig. Nu, met ‘Saw V’ in de gelederen, is de serie officieel doodgebloed.

Zelfs de verstokte ‘Saw’-fan zal nu toch echt moeten toegeven dat het voor iedereen het beste is als de stekker uit de serie zou worden getrokken. Het zou nog niet eens uitmaken als het verhaal tegen zou vallen en de personages ongeloofwaardig zouden zijn of weinig sympathie zouden oproepen: zolang de martelwerktuigen of puzzels des doods gruwelijk en ingenieus genoeg zijn, is er genoeg aanwezig om het bestaan van de film te rechtvaardigen. Immers, de “martelporno” waartoe dit (sub)genre is verworden heeft niet meer nodig dan een flinke hoeveelheid shockerende beelden en ingenieuze, sadistische vallen om de liefhebbers naar de bioscopen te lokken. Zelfs op dat gebied blijkt ‘Saw V’ echter een weinig bevredigende film te zijn. Niet alleen zijn de meeste vallen ongeïnspireerd in hun uitwerking of “filosofie” en is de juiste oplossing soms kinderlijk duidelijk, het lot van de personages die de martelingen moeten ondergaan, wordt veel te weinig belicht.

Misschien vonden de makers dat er weinig interessants meer gedaan kon worden met de gruwelijke keuzes om tot heropvoeding te komen, want de personages kennen geen uitdieping en zijn vrijwel zonder uitzondering onsympathiek. Zo doodt één van de “deelnemers” van het sadistische spel van Jigsaw zonder pardon en zonder reden ineens een lotgenoot. Dit zorgt wel voor een verrassingseffect, maar niet voor begrip of sympathie voor de personages. En het gedrag is ook inconsistent, want in de volgende scène blijkt het zojuist genoemde personage ineens weer erg altruïstisch te zijn en goed samen te willen werken. Het hangt er maar net vanaf waar in het script op dat moment behoefte aan is.

De martelingen en gore nemen niet eens zo’n groot gedeelte van de film in, die goeddeels bestaat uit flashbacks en gerecyclede momenten uit eerdere films die vanuit een ander gezichtspunt worden getoond. Het is aardig om moordenaar Jigsaw actief in beeld te zien, maar het zien van de ware toedracht van zijn vroegere martelacties voegt nauwelijks iets interessants toe aan het verhaal of de serie. En de persoon die hierbij betrokken is, alsmede de agent die de tegenwoordige verantwoordelijke voor de moorden moet opsporen, hebben allebei de uitstraling van een vaatdoek, dus er is weinig kans voor de toeschouwer om zich betrokken te voelen bij het verloop van het verhaal. Nee, ‘Saw V’ is op vrijwel elk vlak een mislukking. Zozeer dat vanaf nu elke nieuwe film in deze serie als pure geldklopperij gezien moet worden en de makers het bijna verdienen om zelf in een heropvoedingsmartelwerktuig van Jigsaw plaats te nemen. Misschien dat ze dan eindelijk het licht eens zien.

Waardering: 1

Bioscooprelease: 8 januari 2009