Scream (2022)

Recensie Scream (2022) CinemagazineRegie: Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett | 114 minuten | horror, thriller | Acteurs: Neve Campbell, Courteney Cox, David Arquette, Melissa Barrera, Jack Quaid, Mikey Madison, Jenna Ortega, Dylan Minnette, Jasmin Savoy Brown, Mason Gooding, Sonia Ammar, Marley Shelton, Skeet Ulrich, Kyle Gallner, Chester Tam, Reggie Conquest, Heather Matarazzo

De Scream-franchise zag het levenslicht in 1996 en groeide uit tot een hit met meerdere vervolgen. Dat was deels te danken aan het frisse en originele karakter van het eerste deel. Het was zowel een klassieke slasher als whodunit met een knipoog naar veel van zijn illustere voorgangers. Wat de film apart maakte, was dat de makers in ‘Scream’ de conventies van het genre volop op de hak namen. 26 jaar en drie vervolgen later volgt een nieuw deel, dat simpelweg luistert naar dezelfde naam als het origineel: ‘Scream’.

In de nieuwe ‘Scream’ wordt het plaatsje Woodsboro opnieuw opgeschrikt door een moordenaar in het beruchte Ghostface-kostuum. Om de sadistische messentrekker te ontmaskeren én zelf in leven te blijven, roept een groepje jongeren de hulp in van een aantal oude bekenden. Door de terugkeer van Sidney Prescott, Gale Weathers en Dewey Riley, de drie overlevers en hoofdprotagonisten uit de eerste ‘Scream’, wordt deze nieuwe episode al snel een feest der herkenning voor de fans van de franchise. Tijdens de film krijgen we haarfijn uitgelegd dat de nieuwe ‘Scream’ een ‘requel’ is: een film waarin oude bekenden en verse karakters een bekende verhaallijn in een ietwat nieuwe vorm gieten die beter bij de nieuwe tijdsgeest past.

De mix van nieuw, bekend, jong en oud werkt best aardig, zeker omdat de film met een sterke openingsscène en de juiste toonzetting aanknoopt bij het fijne origineel. De zoektocht naar de dader is lang (bijna iedereen die een substantiële rol speelt in het verhaal belandt wel even in het verdachtenbankje), maar blijft wel interessant omdat de identiteit van de moordenaar er niet dik bovenop ligt.

Hoewel Ghostface er vrolijk op los steekt, slaat en schiet, moet ‘Scream’ het meer hebben van zijn vernuftigheid, hoge nostalgische waarde en spitsvondigheid dan van het griezelgehalte. Er vloeit wel geregeld bloed, maar echt eng wordt ‘Scream’ zelden. Veel vernieuwing hoef je in de nieuwe ‘Scream’ niet te verwachten, maar als ode aan het origineel en vermakelijke slasher voldoet deze rolprent prima. Niet zo goed als het origineel, maar wel de moeite van het bekijken waard.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 3 februari 2022
DVD- en blu-ray-release: 15 april 2022