Shake Off (2007)

Regie: Hans Beenhakker | 9 minuten | korte film | Acteurs: Prince Credell

Amsterdam, ergens in een winkelstraatje. We zien zwart-wit beelden van marktkraampjes en langzaam komt er wat kleur in de beelden. De camera glijdt in een vloeiende beweging naar een oud pandje waar we op de eerste verdieping een aantrekkelijke man zien dansen. De camera neemt de kijker mee naar binnen en toont een intieme blik op de danser die volledig in zijn kunst opgaat.

De korte dansfilm ‘Shake Off’ is in één shot gefilmd met een motion control camera. De danser herhaalt continu zijn bewegingen op een minutieuze wijze. Echter door de verandering van muziek (waarbij het door Katharina Debus gezongen ‘Shake’ het meest opvalt) en decors lijkt het alsof zijn dans steeds wijzigt. Vaak ontbreekt de muziek ook geheel, en is het neerkomen van de danser het enige geluid dat we horen. Prachtig is bijvoorbeeld het geluid dat zijn voeten maken op de houten vlonders. Door gebruik van technieken als het filmen voor een groen scherm, waardoor het bijvoorbeeld mogelijk is de danser zichzelf te laten begeleiden ontstaat een surrealistische vertelling, waarvan de interpretatie geheel aan de kijker is. Prince Credell is een genot om naar te kijken. De New Yorkse danser is zonder meer een groot talent. Het idee om op zijn bezwete naakte rug in te zoomen, alvorens hij zich weer opricht en verder danst in een vernieuwde omgeving is een leuke gimmick. Zowel de kijker als de danser zelf zijn oprecht verrast wanneer een nieuw decor zich aan heeft gediend.

De Nederlandse regisseur en scenarioschrijver Hans Beenhakker kwam op het idee van ‘Shake Off’ door zijn eigen ervaringen op het podium. Ondanks dat hij zijn solo op exact dezelfde wijze uitvoerde, voelde zijn bewegingen totaal anders dankzij het gebruik van andere begeleidende muziek.

‘Shake Off’ is een mooie productie, die ook gewaardeerd zal worden door het publiek dat minder bekend is met dansfilms.

Bioscooprelease: 8 november 2007