Show Dogs (2018)

Recensie Show Dogs CinemagazineRegie: Raja Gosnell | 88 minuten | avontuur, komedie | Acteurs: Will Arnett, Natasha Lyonne | Originele stemmencast: Ludacris, Stanley Tucci, Jordin Sparks, Gabriel Iglesias, Shaquille O’Neal, Alan Cumming, Omar Chaparro, Anders Holm, Kate Micucci, Blake Anderson, RuPaul, Andy Beckwith, Oliver Tompsett, Simon Lipkin | Nederlandse stemmencast: Dionne Slager, Has Drijver, Ewout Eggink, Murth Mossel, Simon Zwiers, Joey Schalker, Sjoerd Oomen

Laten we meteen beginnen met de regisseur van deze film, Raja Gosnell. Hij is ook onder andere bekend van ‘Beverly Hills Chihuahua’ en ‘Scooby-Doo’. Dus je kunt pratende dieren wel aan hem over laten. Want, laten we eerlijk zijn, ‘Show Dogs’, is – duh – geen Oscarmateriaal. Het is gewoon een grappige film voor kinderen vanaf 6 jaar en ouder. Het liefst kinderen die ook een ‘furry friend’, oftewel een hond, hebben. Want natuurlijk gaan die keihard lachen als de hoofdrolspeler in de film, de rottweiler Max, een bikiniwax krijgt en daar niet geheel op rekent.

Zo zitten er meer grappige scènes in de film, die door volwassenen wellicht als ‘flauw’ zullen worden betiteld, maar daar ga je al: het is een kínderfilm, dus moet je hem ook zien door de ogen van kinderen. Dan valt er genoeg te beleven, met de leuke sidekicks van Max, zijn hulpsheriffs Philippe, een vlinderhondje (briljant ingesproken door Stanley Tucci) en de mopshond Sprinkles (ingesproken door stand-up comedian Gabriel ‘Fluffy’ Iglesias) en de drie duiven: ‘birds of a feather fighting crime together’, die van Max ook mee mogen helpen en daar supertrots op zijn. Ook vermeldenswaardig en zeer leuk is de filosofisch ingestelde komondor (zo’n witte ‘rastahond’) Karma, origineel ingesproken door ex-basketballer Shaquille O’Neal.

Het verhaal heeft, zoals bijna altijd bij dit soort genrefilms, niet veel om het lijf. De stuntelige FBI-agent, Frank (Will Arnett), krijgt een NYPD-hond als buddie om een gestolen babypanda terug te helpen vinden. Ze gaan undercover tijdens de Canini Invitational, de grootse hondenshow ter wereld, in Las Vegas. Uiteindelijk blijkt dat de slechteriken, een term passend bij een film voor kinderen, het eigenlijk gemunt hebben op de zeer waardevolle ‘Best in show’-hond: een prachtige Australische herder, genaamd Daisy (the ‘love interest’ van stoere straatwijze Max). In haar eigenaar, Mattie, herkennen we Natasha Lyonne van “Orange is the New Black”.

De subtitel van ‘Show Dogs’ is ‘Waf een avontuur!’ Ja, ook daar kun je van zeggen: flauw! Maar kinderen zullen dat niet zeggen, die kunnen ook hierom lachen. ‘Show Dogs’ is good, clean fun. Onschuldig vermaak voor het jonge gezin of voor opa en oma en hun kleinkinderen. Ook redelijk te genieten voor volwassenen, maar voor de categorie ‘hondenfilm voor volwassenen’ is ‘Best in Show’, ‘Red Dog’, ‘Hachi’ of ‘Marley & Me’ meer aan te raden.

Dus, pratende honden? Check! Hond met een schoonheidsmaskertje? Check! Hond met zonnebril? Check! Leuk genoeg voor de doelgroep? Check!

Ruud Stift

Bioscooprelease: 11 juli 2018