Stand by Me (1986)

Regie: Rob Reiner | 89 minuten | drama, avontuur | Acteurs: Wil Wheaton, River Phoenix, Corey Feldman, Jerry O’Connell, Kiefer Sutherland, Casey Siemaszko, Gary Riley, Bradley Gregg, Jason Oliver, Marshall Bell, Frances Lee McCain, Bruce Kirby, William Bonder, Scott Beach, Richard Dreyfuss, John Cusack

De naam Stephen King staat gelijk aan ‘The Shining’, ‘It’, ‘Carrie’ en tientallen andere horrorverhalen. Toch heeft deze Amerikaanse schrijver meer op zijn naam staan dan alleen maar enge verhalen. Zo heeft hij ook schitterende literaire werken geschreven waarvan er een aantal verfilmd zijn. ‘Stand by Me’ is een van deze films – een realistisch jeugddrama over de vriendschap van vier jonge tieners en het verlies van hun onschuld tijdens een zomervakantie in 1958.

Het verhaal draait om de vier vrienden Gordie, Chris, Teddy en Vern die samen opgroeien in een klein Amerikaans stadje in de staat Oregon. Als in de zomer van 1958 een jongen uit hetzelfde stadje al een hele tijd vermist is en de vier jongens via via vernemen waar zijn lichaam zou kunnen liggen, besluiten zij op zoektocht te gaan. Tijdens deze zoektocht leren de vier elkaar nog beter kennen en worden ze ook geconfronteerd met hun mindere eigenschappen. Uiteindelijk blijkt dat de zoektocht iets veel waardevollers op heeft geleverd dan het vinden van een vermiste jongen: een hechte vriendschap en een stap op weg naar volwassenheid.

Regisseur Rob Reiner weet met zijn film zeer goed de levens van small-town American kids in de jaren vijftig neer te zetten. De wereld was anders, zorgelozer. De vier tieners hebben hun hele leven nog voor zich en hebben geen weet van wat er zich in de grote boze wereld buiten hun stadje afspeelt. Deze zorgeloze sfeer laat je als kijker terug verlangen naar de onschuld uit je kinderjaren; naar een wereld waarin dingen veel simpeler waren, waarin een zoektocht kilometers buiten je dorpje al een waar avontuur is.

Kinderacteurs zijn in Hollywood een bekend fenomeen. Grappig is om te zien wat er van deze acteurs terechtkomt. Van de vier hoofdrolspelers, Wil Wheaton, River Phoenix, Corey Feldman en Jerry O’Connell, is de laatste de meest bekende geworden, met rollen in televisieseries als ‘Sliders’ en ‘Las Vegas’. Dat River Phoenix te vroeg gestorven is (de acteur overleed in 1993 aan een overdosis) kan niet genoeg benadrukt worden. ‘Stand by Me’ is zijn tweede speelfilm, opgenomen toen hij slechts zestien jaar oud was. In de film weet hij op een zeer overtuigende manier een probleemjongen neer te zetten die boos is op alles en iedereen. Van zowel Wheaton en Feldman is niet bijzonder veel terechtgekomen; beiden hebben verschillende rollen in televisieseries gespeeld, maar hun big break is nooit echt gekomen. Wellicht dat de acteurs individueel (op Phoenix na) niet veel te bieden hadden op het grote scherm, feit is dat het combineren van de vier in ‘Stand by Me’ een uitstekende keuze was van Reiner. Allen overtuigen in hun rol en het is ontroerend om te zien hoe deze vier geheel verschillende karakters aan het einde van de film tot elkaar komen.

Simpele dialogen van jonge tieners, een mooi verhaal dat je maar al te graag terug laat dwalen naar je jeugd en prima acteerwerk maken ‘Stand by Me’ een fantastische film die zeer de moeite waard is.

Daphna Berger

Waardering: 5