Stepmom (1998)

Regie: Chris Columbus | 124 minuten | drama, komedie | Acteurs: Julia Roberts, Susan Sarandon, Ed Harris, Jena Malone, Liam Aiken, Lynn Whitfield, Darrell Larson, Mary Louise Wilson, Andre B. Blake, Russel Harper, Jack Eagle, Lu Celania Sierra, Lauma Zemzare, Holy Schenck, Michelle Stone

Chris Columbus (bekend van de eerste twee Harry Potter films) heeft een uitstekende keuze gemaakt om in ‘Stepmom’ Julia Roberts Isabel te laten spelen. Zonder de verschijning van Hollywoods Golden Girl zou deze film een stuk minder leuk zijn. Ze weet een treffend beeld neer te zetten van een zelfbewuste carrièrevrouw die zelf geen kinderen heeft, en altijd alleen verantwoording heeft moeten afleggen aan zichzelf. De kinderen van Luke zijn bij de relatie inbegrepen, en daar heeft ze het zichtbaar moeilijk mee. Aan de andere kant is Susan Sarandon geweldig als de verbitterde ex-vrouw die het niet kan verkroppen dat haar man haar verlaten heeft voor een jongere en goed uitziende vrouw. De afgunst spat gewoon van het scherm. Uiteindelijk worden ze gedwongen om alles van een andere kant te bekijken en zich in elkaar te verplaatsen als blijkt dat Jackie niet lang meer heeft te leven. Ze worden zelfs vriendinnen.

‘Stepmom’ is geweldig vermaak voor op een koude winteravond, met je benen en een deken op de bank. Toch is het verhaal hier en daar ongeloofwaardig, maar dat is Hollywood. Het is erg jammer dat het ziekteproces van Jackie buiten beschouwing wordt gelaten, maar dat met name wordt gekeken naar hoe de kinderen en de andere personages bezig zijn met het voorbereiden van een nieuw leven zonder haar. Daarnaast waren de makers wat verward, want waar de film aan de ene kant een echt drama is, neigt het op bepaalde punten ook naar een comedy. De casting is hier ook duidelijk op aangepast, goed te zien bij de twee kinderen: Jena Malone als de serieuze puberende dochter, Liam Aiken als de komische zoon, die voortdurend gekke streken uithaalt. Acteerspel van formaat door deze twee jonge acteurs. Verder natuurlijk ook een ware sterrencast.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 4 maart 1999