Stockholm (2018)

Recensie Stockholm CinemagazineRegie: Robert Budreau | 92 minuten | biografie, komedie | Acteurs: Ethan Hawke, Noomi Rapace, Mark Strong, Christopher Heyerdahl, Bea Santos, Mark Rendall, Ian Matthews, John Ralston, Shanti Roney, Christopher Wagelin, Thorbjørn Harr, Gustaf Hammarsten, Vladimir Jon Cubrt

‘Stockholm’ van regisseur Robert Budreau verhaalt over het ‘eerste gijzelingsdrama in Zweden’, in 1973, en wordt gezien als bron van het befaamde Stockholm-syndroom, een jaar later een bekend begrip door de ontvoering van Patty Hearst, de dochter van een krantenmagnaat.


Gevoelens ontwikkelen voor je gijzelnemer/ontvoerder, dat overkomt Bianca Lind (Noomi Rapace), een bankmedewerkster en moeder van twee jonge kinderen. Wanneer de volkomen in het leer gestoken, langharige ‘cowboy’ Lars Nystrom (Ethan Hawke) haar bank binnen stapt en haar vraagt de politiecommissaris te bellen, is het spel en de gijzeling in de grootste bank van Zweden, de Kreditbanken, op de wagen.


Lars vraagt om de vrijlating van zijn ‘broer’, en eveneens bankrover, Gunnar Sorensson (een fletse Mark Strong), één miljoen dollar in ongemerkte biljetten en een Mustang als vluchtauto (het model waarin Steve McQueen rondreed in de klassieker ‘Bullit’). Hierna volgt een kat-en-muis-spel met commissaris Mattson (Christopher Heyerdahl), die niet van zins lijkt om de ietwat naïeve, chaotische bankovervaller zomaar alles aan te reiken waar hij om vraagt. Gunnar komt inderdaad vrij en sluit zich aan bij Lars.

Inmiddels zijn er nog slechts drie gijzelaars over: Erlov, Klara en Bianca. De uren in – voornamelijk – de kluisruimte van de bank worden dagen. De commissaris luistert de handelingen af en Lars en Gunnar proberen daar hun eigen tactische zet tegenover te stellen. Lars weet Bianca over te halen zich bij een zogenaamde vluchtpoging te laten neerschieten. Ze krijgt een kogelvrij vest om, dus: wat kan er gebeuren? Commissaris Mattson gooit nog meer olie op het vuur door Lars een ‘mietje’ te noemen. Nadat deze Bianca echt neerschiet, is de commissaris even van zijn stuk en het lijkt erop dat de twee mannen en hun gijzelaars er inderdaad vandoor kunnen in de blitse ‘runaway car’. Te vroeg gejuicht, want Mattson laat een band lek schieten (“Sorry, dat ging per ongeluk!”) en de mannen besluiten zich weer terug te trekken in de bank. Lars en Bianca trekken steeds meer naar elkaar toe, zodanig dat Bianca zelfs haar eigen premier Olof Palme de les leest en het voor de zorgzame bankrover opneemt als blijkt dat de sterke arm zich niet aan de afspraken houdt.


‘Stockholm’ is gebaseerd op een absurd maar waargebeurd verhaal. Absurd inderdaad, want sommige acties zijn bijna lachwekkend te noemen. Op een gegeven moment komt de man van Bianca, Christopher, poolshoogte nemen in de bank. Bianca neemt deze gelegenheid te baat om hem uit te leggen hoe hij een visje moet bakken voor de kinderen (!?). Er zitten wel meer ongeloofwaardige wendingen in het verhaal, waardoor je je sterk afvraagt: Hoe hebben Lars en Gunnar het zo lang uit kunnen houden in die bank? Eigenlijk vat de volgende dialoog tussen Mattson en Lars de hele film samen. 
Lars: “Ik dacht dat jij enige macht had.” Matsson: “Ik dacht dat ik met een echte bankrover te maken had.” Lars idealiseert zijn ‘bloedbroeder’ Gunnar die beruchte bankroven op zijn naam had. Uiteindelijk blijkt de bankoverval toch veel minder een ‘walk in the park’ dan vooraf gedacht. En ja, die gevoelens voor Bianca erbij, dat maakt het er allemaal niet makkelijker op…

Ruud Stift

Waardering: 2.5

DVD-release: 12 december 2019