After the Storm – Umi yori mo mada fukaku (2016)

Recensie After the Storm (Umi yori mo mada fukaku) CinemagazineRegie: Hirokazu Koreeda | 118 minuten | drama | Acteurs: Hiroshi Abe, Yôko Maki, Satomi Kobayashi, Lily Franky, Sôsuke Ikematsu, Yuri Nakamura, Kazuya Takahashi, Yukiyoshi Ozawa, Taiyô Yoshizawa, Rie Minemura, Izumi Matsuoka, Kanji Furutachi, Daisuke Kuroda, Shôno Hayama

Liefhebbers van kalme en meditatieve cinema zullen ongetwijfeld de naam Hirokazu Koreeda in hun geheugen gegrift hebben. De Japanse meester is zelden te betrappen op een valse noot. Hoewel hij voor zijn nieuwste werk ‘After the Storm’ niet in allergrootste vorm steekt, is het wederom een knap staaltje regie en onbetwist het resultaat is van een filmmaker die het vak tot in de puntjes beheerst.

In lijn met de discografie van Koreeda is zijn nieuwste film het best te omschrijven als een klein familiedrama. Vader Ryota (Hiroshi Abe) weet zich geen raad met zijn status als eeuwige belofte, als schrijver teert hij al jaren op zijn bekroonde debuutroman. Nadat zijn vrouw hem heeft verlaten en hij zijn zoontje slechts zelden te zien krijgt, begint hij langzamerhand de regie over zijn leven te verliezen. Het gokken heeft een sterkte aantrekkingskracht tot Ryota en zodoende weet hij nauwelijks zijn alimentatie verplichtingen te voldoen. Als Ryota echter op een stormachtige zomernacht herenigt wordt met zijn gebroken gezin ontstaat er een unieke kans om iedereen nader tot elkaar te laten komen.

‘After the Storm’ is een ingetogen pareltje dat onmiskenbaar het werk is van een filmmaker die op elk facet zijn stempel weet te drukken. Koreeda kan het best omschreven worden als de de-facto opvolger van de beroemde grootheid Yasujirô Ozu (1903 – 1963). Net als Ozu heeft Koreeda immer een onvermoeibaar respect voor zijn protagonisten en begrip voor de fragiele realiteit van het menselijk bestaan. Kijkers die grootse plotwendingen verwachten zullen dan ook bedrogen uitkomen. ‘After The Storm’ is eerder een vlak en kabbelend werk, dan een grootste film waarin catharsis tot uiting komt. Desondanks weet de film van begin tot eind onverminderd te boeien. De worsteling van de karakters is zo realistisch en universalistisch van aard, dat een kijker niets anders kan dan empathie voelen. De worsteling van Ryota is zodoende zo innemend, dat we genoegen nemen met er slechts getuige van te zijn. Het is al met al wederom een film die bewijst waarom Koreeda een van de grote filmmakers van onze tijd is.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 16 maart 2017
VOD-release: 30 augustus 2017