Stowaway (2021)

Recensie Stowaway CinemagazineRegie: Joe Penna | 116 minuten | drama, science fiction | Acteurs: Anna Kendrick, Daniel Dae Kim, Shamier Anderson, Toni Collette

De plot kan niet eenvoudiger. In de nabije toekomst gaat een ruimteschip op weg naar Mars met slechts drie crewleden: de vrouwelijke leider van de expeditie, een vermaard wetenschapper en een jonge vrouwelijke arts. Alles lijkt goed te verlopen, maar toch is er ongezien iets misgegaan. Een lid van de technische ploeg blijkt – zonder het zelf te beseffen – te zijn achtergebleven toen het schip vertrok. Wanneer hij wordt ontdekt, buiten bewustzijn en gewond van de lancering, blijkt ook nog een deel van de zuurstofvoorziening kapot. Dilemma: er is zuurstof voor drie op een ruimteschip met vier. En dat ruimteschip kan niet meer terug.

In de bijna twee uur van ‘Stowaway’ die volgen, beleven we de dilemma’s van de astronauten, de acties die ze ondernemen, de discussies die ze voeren. Waarbij we, net als de astronauten zelf, al snel beseffen dat het vinden van een oplossing niet heel waarschijnlijk is. Waarmee de dilemma’s alleen maar heftiger worden.

Om van zo’n eenvoudige plot een geslaagde film te maken, is iets nodig wat maar weinig vergelijkbare films bezitten. In een belabberde ruimtefilm als ‘Sunshine’ bestond de crew uit een stel in ruimtepak gehesen surfdudes zonder enige geestelijke stabiliteit. In andere films zijn het dan weer halve commando’s die de ruimte in gaan. Maar een crew van een dergelijk ruimteschip moet naast intelligentie en vakkennis ook de nodige mentale stabiliteit bezitten. Bovendien worden de aspirant-astronauten jarenlang getraind en leren zij alle procedures bij ieder mogelijk voorval.

In ‘Stowaway’ vinden we personages die wél overtuigen als astronaut. Nuchter, empathisch, met een wetenschappelijke blik en een gezond werkethos. Mensen met wie het fijn identificeren is. Ook de verstekeling is een sympathieke persoon. Wat deze film zo aangrijpend maakt is dat het juist deze levensechte personen zijn die met zulke gruwelijke dilemma’s worden geconfronteerd. Ze worden ook nog eens overtuigend neergezet, met de mooiste rol voor Anna Kendrick als de jonge arts die nooit haar roeping om mensen te redden vergeet.

‘Stowaway’ is een hartverscheurend ruimtedrama voor een hartverscheurend klein publiek. De film is traag, kent nauwelijks actie en moet het hebben van kleine, gevoelige scènes. Geen opzichtige heldendom, geen aliens, geen spierballen en geen romantiek. Wel een aangrijpend drama over wat het is om mens te zijn. Met een half sterretje extra voor het prachtige einde.

Waardering: 4.5

VOD-release: 22 april 2021 (Netflix)