Stretch (2014)

Regie: Joe Carnahan | 94 minuten | actie, komedie, thriller | Acteurs: Patrick Wilson, Ed Helms, James Badge Dale, Brooklyn Decker, Jessica Alba, Ray Liotta, David Hasselhoff, Jennifer Barbosa, Kevin Bigley, Sydney Bruso, Zach Calig, Tiffany Calig, Woody Carnahan, Rad Daly, Max Daniels, Nick Fenske, Eddie J. Fernandez

Joe Carnahan is een bijzonder mens. De regisseur blikt moeiteloos gitzwarte thrillers (denk aan ‘Narc’ en ‘The Grey’) over de donkere kant van de mensheid in, maar is ook niet vies van grotesk spektakel (een paar fraaie voorbeelden daarvan zijn ‘Smokin’ Aces’ en ‘The A-Team’). De cineast beheerst beide genres. ‘Stretch’ valt in de categorie geschifte actiefilm.

In ‘Stretch’ draait het om een weinig gelukkige limousinechauffeur (Patrick Wilson) die zich in allerlei bochten wringt om een schuld af te betalen. Omdat hij met ongure types omgaat, is de bestuurder gedwongen om in het criminele circuit te vertoeven. Om wat geld te verdienen, accepteert hij een opdracht om een krankzinnige passagier te vervoeren waar een aantal zware jongens achteraan zit.

‘Stretch’ ligt in de lijn van ‘Smokin’ Aces’. De fan weet genoeg. Carnahan brak door met die actiefilm waaraan een hoop bekende Hollywoodkoppen meedeed. Ook in ‘Stretch’ draaft een zwik filmsterren op. Leuk, maar ook een tikkeltje vermoeiend. Cameo’s van onder andere David Hasselhoff en Ray Liotta zijn grappig, maar voegen werkelijk niets toe. Deze film draait om luidruchtig spektakel en boertige humor en niet meer dan dat. Het acteerwerk doet minder ter zake. Gelukkig zet de altijd betrouwbare Wilson een goede hoofdrol neer. De rest van de cast is degelijk, maar daar blijft het bij. De acteurs – op Wilson na – krijgen te weinig te doen en proberen het beste te maken van hun onuitgewerkte personages.

De combinatie actie en humor komt niet altijd goed uit de verf, omdat het nogal schreeuwerig is en de film nogal geforceerd zelfbewust is. Dit lijkt wel een tussendoortje te zijn geweest voor Carnahan. ‘Stretch’ is een rommelige bedoening geworden en dat is jammer. Meer structuur en een beter script had deze film veel goed gedaan. Hier had meer ingezeten. Als de personages meer inhoud hadden gehad, dan had deze kolder meer indruk gemaakt. Nu kijk je naar een rariteitenkabinet dat weliswaar niet verveelt, maar je uiteindelijk met een leeg gevoel achterlaat.

‘Stretch’ verschijnt dinsdag 17 maart 2015 op DVD, blu-ray en VOD.