Superfly (2018)

Recensie Superfly CinemagazineRegie: Director X. | 111 minuten | actie, misdaad | Acteurs: Trevor Jackson, Jason Mitchell, Michael Kenneth Williams, Lex Scott Davis, Jennifer Morrison, Kaalan Walker, Esai Morales, Andrea Londo, Big Bank Black, Big Boi, Jacob Ming-Trent, Brian F. Durkin, Dominique Madison, Angel Love

In 1972 verscheen ‘Super Fly’. De zwarte gemeenschap voelde zich niet goed vertegenwoordigd in de media en besloot om zelf films te maken. Films waarin zwarte helden de dienst uitmaakten. De keiharde politieman Shaft (vertolkt door Richard Roundtree) was één van de eerste helden uit dit genre. ‘Superfly’ bleef minder hangen, maar dankzij de fantastische soundtrack vol fraaie soulmuziek van Curtis Mayfield leeft de film nog steeds voort. Deze zouteloze remake (zonder spatie) gaat daar echter niet in slagen…

Youngblood Priest is een drugsdealer die er aan zit te denken om te stoppen met de hele handel. Hij wil echter nog één keer een grote slag slaan en dan met het verdiende fortuin een nieuw leven beginnen. De vraag is echter of hem dat wel wordt gegund. Want Priest kent nogal wat louche lui.​

Waar te beginnen? ‘Superfly’ is een ronduit overbodige film voor mensen die ‘Scarface’ als een handleiding voor hun leven zien en denken dat de fictieve Tony Montana een man was die het gemaakt had. Voor mensen die niet zien dat de doorgesnoven en paranoïde Montana een ronduit leeg en zinloos leven leed. Een leven vol drugs, angst, woede en waanbeelden. Mensen die niet zien dat een leven in de criminaliteit vooral haat, geweld en isolatie oplevert. Dat kan veel (drugs)geld niet verbloemen. ‘Scarface’ liet de teloorgang van een immoreel mens zien. ‘Superfly’ verheerlijkt gangstergeweld en overgiet het geheel met een glossy sausje. Ietwat ranzig dus.

Stoor je je niet aan de verheerlijking van gangsta-rap waarin drugdeals, vrouwenonderdrukking en wapengeweld centraal staan, dan kun je nog een beetje plezier halen uit deze film. De film ziet er glossy uit en oogt als een tot bioscoopfilm uitgerekte videoclip. De rapmuziek op de soundtrack versterkt dat gevoel. Het vlakke acteerwerk en de slang vol bitches, hoes en niggas is vermoeiend. Deze film mist een visie behalve het genereren van (lunch)geld van tieners. ‘Superfly’ is een liefdeloze, lege productie waarin dure auto’s, kleding en soundtracks geplugd worden. Is dat je ding en kun je genieten van een domme, mooi geschoten actiefilm met een gangsta-rap sausje, dan moet je ‘Superfly’ een kans geven.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 13 september 2018
DVD-release: 30 januari 2019