Tender is the Wolf-Ors el dhib (2006)

Regie: Jilani Saadi | 83 minuten | drama | Acteurs: Anissa Daoud, Mohamed Graya, Atef Ben Hessin, Habib Ben Mbarek, Abdelmoumen Chouiette

‘Tender is the Wolf’ is een in potentie controversieel en intrigerend werkje dat echter qua uitdieping te wensen overlaat en zijn belangrijkste personages vreemde keuzes laat maken in de laatste akte van de film. Er lijkt zich een soort Stockholm-syndroom af te spelen tussen de verkrachte Saloua en de medeplichtige Stoufa, maar dit aspect komt helaas niet helemaal uit de verf.

Toch is de premisse interessant en zijn de hoofdpersonages sympathiek en worden ze competent vormgegeven door de acteurs. Mohamed Graya als Stoufa ziet eruit als een Tunesische Jon Favreau en maakt eenzelfde goedaardige indruk. Zijn vrienden zijn van een minder moreel kaliber, wat pijnlijk duidelijk wordt wanneer ze de mooie Saloua verkrachten, die op een avond buiten op de taxi staat te wachten terwijl zij wat doelloos in een portiek zitten. Stoufa doet niet mee, en vraagt zijn maten om ermee op te houden, maar écht veel ruggengraat toont hij niet. Na enig protest van zijn kant en wat geduw van zijn “vrienden” als reactie te hebben gekregen, laat hij ze hun gang gaan.

Later volgt de wraakactie. De eerste die Saloua en haar broers vinden, de volgende avond, is Stoufa, die er het minst mee te maken heeft gehad. Maar ze tonen geen genade. Ze slaan hem in elkaar en dumpen hem zonder kleren in een grasveldje. Wanneer hij, na allerlei omzwervingen op straat, eindelijk thuiskomt, neemt hij net als Saloua na de verkrachting deed, een lange douche om zoveel mogelijk van zich af te wassen. Jilaani Saadi wil hier duidelijk een parallel trekken tussen de situaties van deze twee personages. Stoufa scrubt zich zelfs op dezelfde manier als Saloua.

Maar vanaf dit punt verliest de film veel van zijn potentieel prikkelende thematiek. De schuldgevoelens van één van de verkrachters – een albino met schots-en-scheve tanden – laat nog interessante dramatiek zien, maar de in principe fascinerende verhouding tussen Stoufa en Saloua verzandt in een onbegrijpelijke romance, die gekenmerkt wordt door even twijfelachtige handelingen van de personages. Het ene moment zijn ze ijskoud tegen elkaar, en het volgende moment zitten ze liefdevol samen op de brommer. Dan vindt er een kidnapping plaats, en even later lijkt alles weer goed te zijn. Als kijker houd je op een gegeven moment gewoon op met het serieus nemen van deze personages en dat is voor een film als deze de doodsteek. Jammer, want de film heeft thematisch best veel te bieden.

Speciale vertoning: IFFR 2007