The Aeronauts (2019)

Recensie The Aeronauts CinemagazineRegie: Tom Harper | 100 minuten | actie, avontuur | Acteurs: Felicity Jones, Eddie Redmayne, Himesh Patel, Phoebe Fox, Vincent Perez, Lewin Lloyd, Robert Glenister, Tim McInnerny, Thomas Arnold, Tom Cournenay, Anne Reid, Lisa Jackson, Rebecca Front, Elsa Alili, Connie Price, Bella

Je denkt er misschien niet dagelijks over na, maar het weerbericht – nu een essentiële informatiebron, niet alleen voor veel beroepsgroepen, maar ook voor de gewone burger – bestaat nog niet eens zo heel lang. In de negentiende eeuw stond deze wetenschap nog in de kinderschoenen. Het is dus niet zo gek dat de Brit James Glaisher (1809 – 1903), een meteoroloog, door collega-wetenschappers op hoongelach werd getrakteerd tijdens zijn verhandeling over het belang van het weer voorspellen. Of dit echt gebeurd is, is nog maar de vraag, maar een dergelijke scène vormt in ‘The Aeronauts’ de basis voor ons begrip van de geschiedenis.

‘The Aeronauts’ gaat dus over James Glaisher, en zijn onvermoeibare pogingen om zijn passie te ontwikkelen. Het verhaal van de film is sterk geromantiseerd. Er is een grote rol in de plot weg gelegd voor de fictieve vrouwelijke piloot Amelia Wren, met wie James zijn eerste ballonvaart maakt, maar in werkelijkheid steeg James op met Henry Coxwell. Het personage Amelia is gebaseerd op de Franse aeronaut Sophie Blanchard. Afgezien van het feit dat je ‘The Aeronauts’ nu alleen kunt bestempelen als een eerbetoon aan James Glaisher en het belangrijke wetenschappelijke werk dat hij heeft verricht, in plaats van ook het aandeel van Coxwell te erkennen, is deze wijziging wel te verdedigen.

Amelia Wren is een interessant personage: met veel flair en bombarie verschijnt zij – letterlijk – ten tonele. Haar gevoel voor theater en dramatiek zorgt bij het publiek, dat op een grootse kermis bijeen is gekomen om de ballonvlucht te aanschouwen, voor veel enthousiasme en ohs en ahs. Het is duidelijk dat de karakters van de stijve James en de extraverte Amelia botsen, maar voor beiden krijgen we genoeg empathie. Door middel van goed getimede flashbacks leren we meer over hun achtergrond en hun drijfveren.

Veel van ‘The Aeronauts’ speelt zich af in de lucht. Met visuele hulpmiddelen wordt de kijker op de hoogte gehouden (no pun intended) van de data: de verstreken tijd, de hoogte, de temperatuur. Hoewel je op je klompen aan kunt voelen dat dit allemaal voor een groen scherm is gefilmd, voelt dit nauwelijks zo en weten de ontberingen en tegenslagen de kijker in zijn greep te krijgen. ‘The Aeronauts’ boet nergens aan spanning in en het feit dat veel van de gebeurtenissen zich in real-time lijken af te spelen werkt daaraan mee. Tel daarbij op dat de twee sterren van de film – Eddie Redmayne en Felicity Jones – wel om een boodschap gestuurd kunnen worden: alle gevoelens en emoties komen voorbij: van kinderlijk plezier tot doodsangst en je hebt met deze film van Tom Harper (‘Wild Rose’) een prima avontuur te pakken, dat je ook nog eens inzicht biedt in de geschiedenis van de wetenschap.

Bioscooprelease: 12 december 2019
VOD-release: 20 december 2019 (Amazon Prime)