The Best Exotic Marigold Hotel (2011)

Regie: John Madden | 118 minuten | drama, komedie | Acteurs: Bill Nighy, Maggie Smith, Tom Wilkinson, Judi Dench, Dev Patel, Ramona Marquez, Penelope Wilton, Celia Imrie, Ronald Pickup, Tena Desae, Liza Tarbuck, Lillete Dubey, Russell Balogh, Israr Azam

Decennia lang leek de wereld uitsluitend voorbestemd voor jongeren. Een reis maken naar de andere kant van de aardbol om jezelf te ontwikkelen, het waren altijd twintigers en dertigers die zich die vrijheid en rijkdom konden veroorloven. Maar tijden veranderen. De zestigplussers van de eenentwintigste eeuw zijn actiever dan ooit. Ze sporten, reizen en doen vrijwilligerswerk; hun agenda puilt uit van de afspraken. Vroeger was je bejaard als je 65 was, tegenwoordig voelen de meeste mensen zich pas oud als ze tegen de tachtig lopen. Speciaal voor al die actieve zestigplussers maakte regisseur John Madden (‘Shakespeare in Love’, 1998) het komische drama ‘The Best Exotic Marigold Hotel’ (2011). Maar ook voor iedereen die nog ver van die respectabele leeftijd verwijderd is, heeft deze hartverwarmende film over zeven ouderen die nader tot zichzelf en elkaar komen in exotisch India genoeg te bieden.

‘The Best Exotic Marigold Hotel’ is een typisch Britse traktatie, gedragen door de absolute crème de la crème van het Engelse acteursgilde. Een zevental zestigplussers laat om even zoveel verschillende redenen Groot-Brittannië achter zich om het etablissement uit de titel te betrekken in het Indiase Jaipur. Evelyn (Judi Dench) is onlangs weduwe geworden. Haar man liet haar achter met torenhoge schulden en omdat ze haar kinderen niet tot last wil zijn, zo goedkoop mogelijk wil wonen en zelfs een baantje ambieert, vertrekt ze naar India. Graham (Tom Wilkinson) zegt van de ene op de andere dag zijn baan op het gerechtshof op om een oude rekening te vereffenen in Jaipur. Douglas (Bill Nighy) en Joan (Penelope Wilton) moeten na veertig jaar hun huwelijk nog maar eens overpeinzen en Madge (Celia Imrie) en Norman (Ronald Pickup) worstelen elk op hun eigen wijze met de liefde. De verbitterde en eenzame Muriel (Maggie Smith) ten slotte heeft dringend een nieuwe heup nodig, en graag zo goedkoop mogelijk.

Alle loze beloften in de reclameuitingen ten spijt, het hotel lijkt in niets op de idyllische plek waar het zevental van gedroomd heeft. De goede bedoelingen van de piepjonge manager Sonny (Dev Patel) verbloemen niet dat zijn toko een bouwval is. Sonny wil echter alles in het werk stellen er een succes van te maken, niet in de laatste plaats om zijn moeder (Lillette Dubey) ervan te overtuigen dat hij zo’n enorme verantwoordelijkheid kan dragen. Als hij zijn moeders vertrouwen wint, weet hij haar vast wel zo ver te krijgen dat ze zijn vooropgezette huwelijk afblaast en hij met het meisje van zijn dromen (Tena Desae) mag trouwen.

De film, naar het gelijknamige boek van Deborah Moggach, staat op valt met de personages en wat dat betreft zit het met ‘The Best Exotic Marigold Hotel’ wel goed. Deze ‘oudjes’ zijn levendig geschetst en zwaaien de nodige hilarische oneliners de ether in. Vooral de xenofobische Maggie (‘I’m so old, I don’t even buy green bananas’) en de wanhopig naar liefde smachtende Norman (‘I’ve still got it, I just can’t find anyone that wants it’) hebben de lachers op de hand. Maar er is ook ruimte voor drama. Graham bijvoorbeeld draagt een zware last met zich mee en wil in India met zichzelf in het reine komen. Het huwelijk van Douglas en Joan staat na veertig jaar op springen; waar hij het kleurrijke en luidruchtige India omarmt, sluit zij zich op in het hotel. De spanningen in hun relatie komen uiteindelijk tot uitbarsting, wat de sterktste scène van de film oplevert. Met name Nighy’s uitbarsting raakt je recht in het hart (misschien is het effect nog wel groter omdat we hem niet vaak zo tekeer zien gaan).

Tussen al dat Britse acteergeweld steekt de jonge Dev Patel schril af. In al zijn enthousiasme slaat hij wat aan het overacteren, wat het gevoel dat zijn verhaallijn eigenlijk overbodig is natuurlijk alleen maar versterkt. De kleurrijke Indiase setting is echter wel een schot in de roos en Madden weet de levendige sfeer van Jaipur op een treffende manier naar het witte doek te vertalen. Dat het script hier en daar wat steekjes laat vallen en soms op het randje van de voorspelbaarheid balanceert, doet niets af aan de tomeloze charme van dit romantische drama. ‘The Best Exotic Marigold Hotel’ bewijst dat plezier en levenslust van alle leeftijden is!

Bioscooprelease: 22 maart 2018
DVD- en blu-ray-releases: 16 augustus 2012