The Cleansing Hour (2019)

Regie: Damien LeVeck | 94 minuten | horror | Acteurs: Ryan Guzman, Kyle Gallner, Alix Angelis, Chris Lew Kum Hoi, Daniel Hoffmann-Gill, Emma Holzer, Joanna David, Ionut Grama, Lidy Aurora Meza, Griselda Pizena Gafis, Jury Manuel Meza, Bogdan Farcas, Tara Karsian

Duiveluitdrijving in het nieuwe nu. Dus: inloggen en genieten van een uurtje onvervalste (?) duiveluitbanning. Dat is waar ‘The Cleansing Hour’ om draait. Twee jonge ondernemers, Max (Ryan Guzman) en Drew (Kyle Gallner), blijken een online goudmijn aan te hebben geboord met dit concept. ‘Father’ Max Taylor past in elke aflevering van een uur een uitdrijving/exorcisme toe op een bezetene. In scène gezet, maar dat weten de miljoenen kijkers, die zich ook massaal tot het kopen van de bijbehorende merchandise (zoals biddoekjes en kruizen) laten verleiden, niet.

Als het beoogde nieuwe slachtoffer, een dragqueen, niet op komt draven, weet Drew zijn vriendin Lane ( Alix Angelis) over te halen om diens plek in te nemen. Bij haar neemt het digitale spel met de kijkers echter een volstrekt andere wending. Max en Drew moeten als bezetenen (no pun intended…) in de weer om de échte demon die bezit heeft genomen van Lane te weerstaan en te verslaan. Dat betekent dat ze de waarheid moeten vertellen, eerlijk voor alles -ja, werkelijk alles, van vroeger tot nu – uit moeten komen. De twee leren elkaar beter kennen, met alle gevolgen van dien, maar ook het kijkende publiek valt van de ene verbazing in de andere. Boetedoening voor het oog van de hele wereld.

‘The Cleansing Hour’ van regisseur Damien LeVeck is een langere remake van de short met dezelfde naam uit 2016. En dat pakt niet slecht uit. Exorcisme is misschien een beetje een uitgekauwd onderwerp, maar in deze film krijgt het een verrassende, zeer actuele twist. Het acteren is over de gehele linie acceptabel, de special effects zijn niet ‘state of the art’, maar doen op de juiste momenten hun ding. Er valt genoeg te griezelen. Vooral bij de hallucinaties van geluidsman Chris (Chris Lew Kum Hoi), die door een apart stel demonen wordt belaagd. Tel daar een verschrikkelijke ervaring uit het verleden bij op (kostschool bij de nonnen!) en het is wachten op ‘duivels vertier’!

Vooral leuk zijn de intermezzo’s naar de kijkers van het programma, van het zoontje van de Amerikaanse president tot de Oosterse politieagent. Blijf ook vooral tijdens de aftiteling kijken. ‘The Cleansing Hour’ behandelt social media als hedendaagse duivel. Want, wees eerlijk, we zijn allemaal verslaafd aan deze nieuwe religie…

Ruud Stift

DVD-release: 9 juli 2020