The Cloud Door (1994)

Regie: Mani Kaul | 28 minuten | drama, korte film, romantiek | Acteurs: Anu Agrawal, Murad Ali, Vasadeva Bhait, Shashi, Yusuf Khurram, Shambhavi, Irfan, Bahauddin Dagar

Onsamenhangend filmpje over een papagaai die kan praten. In een van de eerste scènes zien en horen we hem kletsen tegen een beeldschone Indiase vrouw. Deze vrouw blijkt een prinses te zijn en ze luistert erg geamuseerd naar de verleidelijke praatjes van het vogeltje, totdat haar vader binnenkomt en dreigt het arme dier te vermoorden. Het lukt hem vooralsnog de kuisheid van zijn dochter te bewaren, want het vogeltje vlucht. Een van de meest erotische scènes volgt daarop als we de prinses zien baden met andere, half naakte, Indiase schonen. Iemand verliest een parelketting en de meisjes duiken hebberig onder water om de ketting te redden, want “wat je vindt mag je houden”.

Datzelfde lijkt ook te gelden voor de papagaai, want die is inmiddels weer gevangengenomen door een vogelhandelaar. Hij wordt door een jongen bevrijd omdat het beestje beweert de naam van zijn geliefde te kennen. Samen gaan ze op zoek naar het kasteel, waar prinses Kurangi woont. Als de twee elkaar eindelijk hebben gevonden, verwacht je een groot en emotioneel weerzien, want ergens in het verleden zouden deze twee geliefden toch gescheiden moeten zijn, maar niets van dat alles. Er wordt wat om elkaar heen gedraaid, vroeger-model-nu-actrice Anu Argarwal schreef op controversiële wijze geschiedenis door in deze film topless te verschijnen (tegen de wetten van Bollywood in!). Uiteindelijk vindt de daad dan – buiten de camera om – wel plaats, maar meer dan een slapende Anu zien we niet.

Regisseur Mani Kaul heeft als basis voor deze film drie klassieke Indiase verhalen gebruikt: een Sanskrit toneelstuk, een episch gedicht en een populair erotisch verhaal waarvan de oorsprong onbekend is. Wellicht is enige voorkennis van deze bronnen nodig, want het filmpje weet de aandacht van de kijker er nauwelijks bij te houden. Er worden sprongen in de tijd gemaakt, en de motieven van de personages lijken nergens op gebaseerd. Het einde van de film wekt alleen maar meer vraagtekens op en lijkt helemaal los te staan van het verhaal. Op enkele mooie scènes (in de openbare badplaats en in het paleis) na, een tegenvallende erotische produktie.