The Clovehitch Killer (2018)

Recensie The Clovehitch Killer Cinemagazine Regie: Duncan Skiles | 110 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Dylan McDermott, Charlie Plummer, Samantha Mathis, Madisen Beaty, Brenna Sherman, Lance Chantiles-Wertz, Emma Jones, Jonathan K. Riggs, Kat Pérez, Janet Scott, Mark A. Nash, Stan Simonov, Michael Urriquia, Mike Cortese

De zestienjarige Tyler Burnside woont in het strenggelovige Clarksville (Kentucky), een slaperig doch gekweld stadje dat gebukt gaat onder de herinnering aan de Clovehitch Killer, een beruchte seriemoordenaar die tien vrouwen martelde, wurgde en vermoorde voordat hij van de radar verdween. De dader werd nooit gepakt en laat al tien jaar niets meer van zich horen. Het leven van Tyler wordt in een oogwenk op zijn kop gezet als hij de truck van zijn vader leent voor een afspraakje. Zijn date vindt tussen de stoelen een bondage-afbeelding. Tyler wordt al snel met de nek aangekeken door de andere tieners in zijn verkennerstroep en gezien als een perverseling. Op zijn beurt begint Tyler zich steeds meer af te vragen of zijn vader Don, een trouwe familieman en bevlogen gemeenschapsleider, iets te maken kan hebben met de Clovehitch-moorden.

Films over seriemoordenaars zijn er in diverse soorten en maten. Ze kunnen fictief of waargebeurd zijn en de vorm aannemen van brute slashers of meer psychologisch getinte karakterstudies. ‘The Clovehitch Killer’ is vooral een film van het laatste type en toont dat achter de goedlachse façade van een innig familieleven en een stevige dosis gemeenschapszin soms extreem duistere praktijken schuilgaan. En juist dat gegeven maakt het vertelde verhaal angstaanjagend en onrustbarend. We leven en sidderen mee met hoofdpersoon Tyler, zeker wanneer hij steeds meer bewijzen lijkt te vinden voor de gespleten persoonlijkheid van zijn vader Don, een man die eigenlijk in alle opzichten Tylers grote voorbeeld is. Don belijdt actief het christelijke geloof, is een goede gesprekspartner voor zijn vrouw en kinderen en fungeert als steunpilaar voor zijn gezin, de kerk en de plaatselijke scoutingclub. Maar Tyler vindt ook foto’s en spullen die suggereren dat zijn vader een compleet andere, aardedonkere kant heeft.

Regisseur Duncan Skiles houdt de film vooral spannend door op een slimme manier twijfel te zaaien over de ware identiteit van Don. Is hij nu werkelijk de voorbeeldige vader die iedereen in hem ziet of een wreedaardige lustmoordenaar die zijn ware aard moeiteloos weet te verbergen voor zijn eigen gezin en de gemeenschap waar hij deel van uitmaakt? Het lijkt er aanvankelijk op dat het antwoord op die vraag al (te) vroeg wordt gegeven, maar ‘The Clovehitch Killer’ slaagt er toch in om je een paar keer op het verkeerde been te zetten. Door het zaaien van twijfel wordt de psychologische spanning gestaag doch effectief opgevoerd. Hierdoor kunnen bloederige intermezzo’s of schokeffecten gemakkelijk achterwege blijven zonder dat de film veel aan spanning of scherpte inboet.

De film verlaat ook af en toe het traditioneel-chronologische verhaalformat, vooral om op die manier bepaalde gebeurtenissen vanuit een ander perspectief te belichten. Dankzij deze ingenieuze zet weet Skiles zijn sobere, sfeervolle vertelling ook emotioneel tot een tamelijk bevredigend einde te brengen. Dylan McDermott zet een formidabele acteerprestatie neer met zijn vertolking van Don, terwijl de rest van de cast ook solide werk aflevert. Een klein minpuntje is dat de speurtocht van Tyler en zijn kompaan Kassi, een meisje dat al langer geïnteresseerd is in de zaak van de Clovehitch-moordenaar en gaandeweg het verhaal naar Tyler toegroeit, soms een wat hoog tienermysteriegehalte heeft.
Toch is ‘The Clovehitch Killer’ over de gehele linie een interessante, bedachtzame en spannende film. De prent combineert een goede plot met sterk acteerwerk en biedt een interessant inkijkje in de even verontrustende als dualistische krochten van de menselijke psyche.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 28 maart 2019
DVD- en blu-ray-release: 26 juli 2019