The Cotton Club (1984)

Regie: Francis Ford Coppola | 127 minuten | drama, misdaad, muziek | Acteurs: Richard Gere, Gregory Hines, Diane Lane, Lonette McKee, Bob Hoskins, James Remar, Nicolas Cage, Allen Garfield, Fred Gwynne, Gwen Verdon, Lisa Jane Persky, Maurice Hines, Julian Beck, Novella Nelson, Laurence Fishburne

‘The Cotton Club’ van regisseur Francis Ford Coppola is een film die velen links laten liggen. Zonde, want het is juist zo’n juweeltje. Vooral wat betreft de heerlijke jazzmuziek, de swingende dans en de authentieke kostuums. De kijker die meer weet van de jazz-historie zal deze film zeker kunnen waarderen. De muziek, de kostuums, de setting, alles brengt de late jaren 20 van de vorige eeuw tot leven. Dat die ‘goede oude tijd’ – waarin de sterren bezit waren van de gangsters – niet zo goed was, bewijst deze film. Helaas, het moet gezegd, wel met een beetje teveel sub-plots die vele kijkers zullen afschrikken. De film stipt onder andere racisme aan, een issue dat toen (nog meer dan nu) ontzettend speelde onder de bevolking.

‘The Cotton Club’ heeft ook nog eens een cast vol bekende gezichten. Richard Gere als Dixie Dwyer, die langzaamaan de onderwereld in wordt gesleept omdat hij toevallig het leven van gangster Dutch Schultz (James Remar) heeft gered. Nicolas Cage (het neefje van Francis Coppola), als zijn gewelddadige broer Vincent Dwyer, speelt hier in een van zijn eerste rollen een ander personage dan wat je later van hem zult zien. Maar van allemaal springt vooral Bob Hoskins eruit, die de vreselijk nare Owney Madden niet beter had kunnen portretteren.

Hoewel er in de film een aantal moorden worden gepleegd, wordt de film ook geassocieerd met een echte moordaanslag. Of liever gezegd, producent Robert Evans. Tijdens het zoeken naar sponsoren leerde hij Roy Radin kennen. Deze werd later vermoord, en hoewel Evans geen verdachte is geweest had hij er wel mee te maken. Karen Jacobs-Greenberger werd veroordeeld tot levenslang omdat zij de moord had laten plegen, en deze dame had vlak daarvoor Evans aan Roy Radin voorgesteld… Maar dat is niet de enige link die ‘The Cotton Club’ heeft met het echte leven: de film komt sterk overeen met de echte jaren 20 in Harlem. De club heeft echt bestaan, evenals de vele gangsters. Daarmee is ‘The Cotton Club’ niet alleen een erg vermakelijke film, maar historisch gezien ook interessant voor de liefhebbers.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 15 mei 1985