The Double (2011)

Regie: Michael Brandt | 95 minuten | actie, misdaad, drama, thriller | Acteurs: Richard Gere, Topher Grace, Martin Sheen, Tamer Hassan, Stephen Moyer, Chris Marquette, Odette Annable, Stana Katic, Yuri Sardarov, Ivan Fedorov, Ed Kelly, Jeffrey Pierce, Lawrence Gilliard Jr., Mike Kraft, Andy Manning, Randy Flagler, Ella Maltby, Dan Lemieux, Maxfield Lund, Jimmy Ortega, Darcy Leutzinger, Ele Bardha

De van intriges, listige dubbelspelen en soms kille moorden vervulde wereld van de internationale spionage is altijd al een welkome inspiratiebron geweest voor actiefilms en thrillers van divers pluimage. In ‘The Double’ vormt de mysterieuze moord op een Amerikaanse senator het beginpunt voor een reis langs de bedrieglijke en met valkuilen bezaaide wereld van de dubbelspionage. De gebruikte werkwijze wijst sterk in de richting van de legendarische Russische huurmoordenaar Cassius. Voormalig CIA-agent Paul Shepherdson (Richard Gere) weet echter zeker dat hij Cassius jaren geleden al heeft doodgeschoten. De moordzaak en de analogieën met de methodische precisie die zo kenmerkend is voor het werk van Cassius vormen voor CIA-chef Tom Highland (Martin Sheen) voldoende reden om Shepherdson uit de mottenballen te halen en actief bij de jacht op de moordenaar te betrekken. Hij krijgt hulp van de jonge FBI-agent Ben Geary, die zich al vanaf zijn studententijd grondig verdiept heeft in de carrière van de ongrijpbare Cassius. Geary heeft nogal wat moeite om het vertrouwen van zijn ervaren partner te winnen, maar toch is het tweetal gedwongen om samen de speurtocht naar Cassius tot een goed einde te brengen. Geary blijkt Cassius echter toch wat minder goed te kennen dan hij aanvankelijk dacht, waardoor de legendarische Sovjetkiller dichterbij komt dan Geary ooit had kunnen vermoeden…

Waar de meeste regisseurs hun opzienbarendste plotwendingen doorgaans bewaren tot de eindfase, daar gooit Michael Brandt het in ‘The Double’ over een wat andere, meer gewaagde boeg. Al na een minuut of dertig wordt namelijk het roer in een richting omgegooid die je als kijker niet direct ziet aankomen. Aanvankelijk zeker een geslaagd experiment, dat de spanning en intensiteit van de film verhoogt. Langzaam maar zeker verliest deze ingenieuze kunstgreep echter aan kracht en vervlakt ‘The Double’ zienderogen, om pas tegen het eind weer echt op te flakkeren. Wat vooral beter had gekund is de uitdieping van de personages. Zeker Cassius is echt een filmpersonage dat te oppervlakkig wordt uitgewerkt, want hij blijkt een veel complexer mens te zijn dan alleen een simpele en doeltreffende huurmoordenaar. Hij is zowel intelligent, koelbloedig, meedogenloos, sluw als bij tijd en wijle in staat tot empathie, een boeiende cocktail van tegenstrijdige karaktertrekken die een interessante karakterstudie had kunnen opleveren. Vooral de dialogen en de vrij clichématige verhouding ervaren rot-groentje maken de wisselwerking tussen Gere en Grace op enkele scènes na lang niet zo spannend als ze had kunnen zijn. De ondersteunende, grotendeels eendimensionale karakters voegen bovendien vrij weinig toe aan de film, waarbij vooral de Oost-Europese boeven op een wel zeer stereotype wijze worden neergezet. De actiescènes en liquidaties worden daarentegen wel weer goed, met veel vaart en vrij geloofwaardig gebracht, waardoor de meer actierijke delen van ‘The Double’ het aankijken zeker waard zijn. De tweede grote plottwist, in de slotfase, is een stuk zwakker en ongeloofwaardiger dan de eerste en dus ook beduidend minder effectief.

Uiteindelijk blijft een film over die ondanks een zeer sterk middendeel niet over de gehele linie kan overtuigen. Daarvoor zijn de acteerprestaties niet memorabel genoeg en veel dialogen en scènes gewoonweg een fractie te vlak en inspiratieloos. Een solide actiethriller dus, maar niet eentje die een onvergetelijke indruk achterlaat.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 5 juli 2012
DVD- en blu-ray-release: 27 november 2012