The Eagle Has Landed (1976)

Regie: John Sturges | 135 minuten | drama, oorlog, avontuur | Acteurs: Michael Caine, Donald Sutherland, Robert Duvall, Jenny Agutter, Donald Pleasance, Anthony Quayle, Jean Marsh, Sven- Bertil Taube, John Standing, Judy Geeson, Treat Williams, Larry Hagman, Alexei Jawdokimov, Micheal Byrne, Joachim Hansen, Denis Lill

Wie een blik werpt op de namen van de acteurs die hun opwachting maken in ‘The Eagle Has Landed’ zal waarschijnlijk met hoge verwachtingen naar deze rolprent kijken. De film slaagt er echter slechts ten dele in om deze hooggespannen verwachtingen ook daadwerkelijk waar te maken. Het verhaal draait om een plan, bedacht door de Duitse kolonel Radl, om de Engelse minister- president Winston Churchill tijdens zijn vakantie in het Engelse Norfolk te ontvoeren om op die manier een militaire nederlaag te voorkomen door een acceptabele vrede op basis van gelijkheid af te dwingen. Het eerste deel richt zich vooral op de voorbereiding van deze plannen en introduceert de mannen die in hoofdzaak verantwoordelijk zijn voor het welslagen van de missie, Kolonel Steiner (Michael Caine) en de Ier Liam Devlin (Donald Sutherland). Het eerste deel van de film verloopt traag, duurt eigenlijk te lang en wordt daarom op een gegeven moment ietwat langdradig. Ook na de landing van de eenheid in Engeland komt het verhaal nog niet echt op gang, omdat de kijker eerst nog op een kleine romance van Devlin getrakteerd wordt. Pas in het tweede deel komen de liefhebbers van actie en militaire gevechtshandelingen enigszins aan hun trekken. De gevechten ogen bij vlagen redelijk spectaculair, maar zien er af en toe toch ook erg ’cheesy’ en onrealistisch uit, vooral omdat de trefzekerheid van bepaalde soldaten wel erg hoog ligt (3 schoten, 3 treffers) en de tegenstanders erg ’mooi’ ter aarde storten.

Qua acteerwerk wordt de film vooral gedragen door Donald Sutherland en Michael Caine. Sutherland zet een aardige rol neer als de Ierse vrijbuiter Liam Devlin, die de missie vooral als een goede manier ziet om zijn persoonlijke bankrekening te spekken en hoopt dat hij door het plan te steunen de Engelsen, die de vrijheid van het door hem geliefde Ierland beknotten, een hak kan zetten. Michael Caine doet het ook aardig als de cynische Steiner, het blijft alleen vreemd om Caine met zijn authentiek Engelse tongval een Duitser te zien spelen. Robert Duvall verzaakt niet als Kolonel Radl, maar speelt ook niet echt de sterren van de hemel. Ook Larry ’J.R.’ Hagman duikt nog even op als de neurotische Kolonel Pitts, een personage dat vooral toegevoegd lijkt te zijn om de film van een humoristische noot te voorzien.

‘The Eagle Has Landed’ is een aardige film voor mensen die van een klassieke oorlogsfilm op zijn tijd houden, maar een Oscarrijpe productie is deze rolprent zeker niet. Het verhaal had ook in pakweg 100 minuten verteld kunnen worden wat ertoe leidt dat de film af en toe te langdradig wordt. ook de actiescènes zien er niet altijd even realistisch uit. De prestaties van Michael Caine en Donald Sutherland maken veel goed, maar het is te weinig om de film naar echt grote hoogten te stuwen.

Frank Heinen