The Edge (1997)

Regie: Lee Tamahori | 117 minuten | actie, drama, avontuur, thriller | Acteurs: Anthony Hopkins, Alec Baldwin, Elle Macpherson, Harold Perrineau Jr., Bart the Bear, L.Q. Jones, Kathleen Wilhoite, David Lindstedt, Mark Kiely, Eli Gabay, Larry Musser, Brian Arnold, Bob Boyd, Kelsa Kinsley, Gordon Tootoosis

Het is moeilijk voor te stellen, maar ooit was Alec Baldwin een echte ladykiller. Een slanke womanizer die de ene hoofdrol na de andere in de wacht sleepte. Tegenwoordig is de acteur behoorlijk uitgezakt en duikt hij slechts sporadisch op in bijrollen. In 1997 was Alec nog fris en fruitig en kon hij ook al heel aardig acteren. In ‘The Edge’ deelt hij de hoofdrol met Anthony Hopkins en een heuse beer.

‘The Edge’ gaat over de stinkend rijke miljonair Charles Morse (Hopkins). De man is een hele grote in de zakenwereld, maar dat zou je niet zeggen als je hem ziet. Morse oogt als een zwak mannetje met een uit de hand gelopen voorliefde voor boeken. Het liefste lepelt de bobo citaten uit literaire meesterwerken op, terwijl zijn omgeving zich zichtbaar verveelt. Vooral de veel jongere vrouw (Macpherson) van onze held kan een geeuw niet onderdrukken. De gladde Robert Green (Baldwin) probeert haar te versieren. De brutale Robert besluit om met de wereldvreemde Charles een survivaltocht te maken. De tocht verzandt in een helse tocht als het duo oog in oog komt te staan met een beer. Green leert dat Morse helemaal niet zo naief is als hij lijkt.

De Nieuw-Zeelandse regisseur Lee Tamahori heeft een spannende drama film gemaakt. ‘The Edge’ is een vermakelijk film waarin genoeg te beleven valt. Niet alleen bevat deze productie een vermakelijk acteerduel tussen Hopkins en Baldwin, er zitten ook beklemmende achtervolgingsscènes in de rolprent. Als het duo op de hielen gezeten wordt gezeten door een woeste beer is de spanning om te snijden. Tussen het vluchten door kun je de gespannen verhouding tussen Morse en Green bijna voelen. De inzet van de psychologische strijd is de vrouw van Morse (één van de eerste rollen van supermodel Elle Macpherson). De krachtmeting is verbaal en dat kun je wel overlaten aan Hopkins en Baldwin.

Het acteerwerk is interessant. Echt diep gaat de film niet, want de karakters blijven vrij vlak. De charmismatische uitstraling van zowel Baldwin en Hopkins vergoeden echter veel. Het is prettig om naar de twee te kijken. Van chemie tussen het duo is geen sprake, maar dat hindert niet. Er gebeurt gewoon teveel in de film. De continue spanning wordt hoog gehouden door de beer. Het boswezen jaagt op de mannen en je weet nooit wanneer en waar hij nu weer gaat opduiken. De jacht wordt goed afgewisseld met de dramatische ontwikkeling tussen de hoofdpersonen. De vlotte montage voorkomt dat de film te saai of juist te druk wordt.

‘The Edge’ is een leuke film. Niets meer, maar zeker niets minder. Het spel van de cast is aardig, al kunnen Baldwin en Hopkins duidelijk beter. Het duo acteert op de automatische piloot, maar de energieke regie van Tamahori zorgt voor een onderhoudend filmpje. De ware ster van ‘The Edge’ is echter de getrainde beer die de spanningsboog continu gespannen houdt.

Bioscooprelease: 7 mei 1998