The Forgotten (2004)

Regie: Joseph Ruben | 91 minuten | drama, science fiction, thriller | Acteurs: Julianne Moore, Dominic West, Gary Sinise, Anthony Edwards, Linus Roache, Jessica Heicht, Katie Cooper, Christopher Kovalevski

‘The Forgotten’ begint veelbelovend. Julianne Moore, bekend van films als ‘Hannibal’, ‘Far from Heaven’ en ‘The Hours’ (deze laatste twee leverde haar een Oscar-nominatie op), zet een sterke rol neer als moeder die intens rouwt om de dood van haar kind. Als plotseling de foto’s en video’s van haar zoon verdwijnen stijgt de spanning: wat is er aan de hand? Een tijd lang lijkt het erop dat Telly lijdt aan waanideeën, of het slachtoffer is van een complot.

Maar net als je er als kijker voor gaat zitten om te zien welke van deze twee mogelijkheden de juiste is, neemt het verhaal een hele andere wending. En met die wending verdwijnt direct de spanningsboog. Wat volgt is een ronduit teleurstellend middendeel en een vergezochte ontknoping. Dit alles is te wijten aan een rammelend script, dat teveel losse eindjes laat hangen en niet overtuigt. Als geheel is ‘The Forgotten’ daarom matig te noemen.

Cinematografisch gezien is ‘The Forgotten’ echter wel een mooie film, met sfeervolle beelden van New York City en het nabij gelegen Long Island. Ook bevat de film enkele verrassende en originele special effects. Tevens valt op de cast weinig af te dingen, met als uitschieters Julianne Moore en een overtuigend enge Linus Roache. Het is daarom jammer dat de scriptschrijver van ‘The Forgotten’, Gerald DiPego, geen andere draai aan zijn verhaal heeft gegeven.

DiPego is overigens geen onbekende in de filmwereld, hij schreef eerder de scripts voor o.a. ‘Phenomenon’ (met in de hoofdrol John Travolta), ‘Message in a Bottle’ (met Kevin Costner en Paul Newman) en ‘Angel Eyes’ (met Jennifer Lopez). Het idee voor ‘The Forgotten’ kreeg DiPego toen hij op een ochtend een droom had over een foto van een gezin, bestaande uit twee ouders en een zoon. Tijdens de droom vervaagde het beeld van de zoon langzaam tot alleen de twee ouders op de foto overbleven.

Helaas heeft de droom van Gerald DiPego niet geleid tot een fantastische film. ‘The Forgotten’ is een film die je, als je hem perse wilt zien, maar het best maar gewoon op video of DVD kunt huren. Op die manier kun je na het sterke begin snel vooruitspoelen naar de paar angstaanjagende scènes die de film verder nog bevat. En de rest kun je beter maar laten voor wat het is.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 25 november 2004