The Gauntlet (1977)

Regie: Clint Eastwood | 109 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Clint Eastwood, Sondra Locke, Pat Hingle, William Prince, Bill McKinney, Michael Cavanaugh, Carole Cook, Mara Corday, Doug McGrath, Jeff Morris, Samantha Doane, Roy Jenson, Dan Vadis, Carver Barnes, Robert Barrett, Teddy Bear, Mildred Brion, Ron Chapman, Don Circle, James W. Gavin, Thomas H. Friedkin, Darwin Lamb, Roger Lowe, Fritz Manes, John Quiroga, Joseph Rainer, Art Rimdzius, Al Silvani

In ‘The Gauntlet’ treedt Clint Eastwood met zijn toenmalige echtgenote, Sondra Locke, op tegen een politiechef die ten koste van alles wil voorkomen dat zijn perverse seksuele escapades naar buiten komen. Eastwood speelt Ben Shockley (what’s in a name?), een hork van een politieman die ervan houdt om na zijn werk de bloemetjes buiten te zetten in de kroegen van Phoenix, Arizona. Uitgerekend hij krijgt van zijn baas de opdracht om een gevaarlijke crimineel op te halen uit Las Vegas en naar Phoenix terug te brengen.

De ‘zware jongen’ die Shockley mee moet nemen blijkt een vrouw te zijn (Gus Mally) en zij wordt gespeeld door Sondra Locke. En Mally is niet van plan om rustig mee te gaan met de stoere Shockley. Het samenspel tussen Locke en Eastwood is een van de sterke kanten van ‘Gauntlet’. Ze halen het bloed onder elkaars nagels vandaan en zijn goed irritant naar elkaar. Op het scherm zie je de chemie tussen beide acteurs. Overigens speelt Pat Hingle ook een mooie rol als Josephson, de trouwe collega van Shockley, die Shockley steeds op het rechte pad probeert te houden en altijd voor hem klaarstaat. Maar of de aimabele Josephson beloond wordt voor zijn fijne menselijke gedrag, valt te bezien…

‘Gauntlet’ vertoont veel kenmerken van andere films van en met Eastwood. Zo wordt de handcamera veelvuldig gebruikt, zoals Eastwood het vaker placht te doen in zijn films en zoals hij het oppikte van zijn mentor, regisseur Don Siegel. In ‘The Gauntlet’ zien we wederom een doortrapte politiechef, zoals we die kennen uit ‘Magnum Force’ uit 1973. De Hell’s Angels uit ‘Every Which Way But Loose’ (1978), die Eastwood dwarszitten, zitten hem ook behoorlijk dwars in ‘The Gauntlet’ en Clint lost deze problemen op zijn eigen, rechtlijnige manier op. Maar hij loopt ook de nodige tikken, builen en schrammen op…  Maar het is niet allemaal goud dat er blinkt in ‘The Gauntlet’. Het verhaal is behoorlijk dun en niet alles zit even logisch in elkaar. Zo vraag je jezelf tijdens de climax van de film, waarin Shockley wraak wil nemen tegen zijn baas, af hoe Shockley ooit de hindernis kan nemen die de vijand hem oplegt. Daarnaast wordt het excessieve geweld in deze film op een gegeven moment storend. De kogels vliegen je vaak om de oren maar op een manier dat je denkt: ‘Mag het misschien een onsje minder?’. De liefhebbers van Clint Eastwood-films krijgen in ieder geval waar voor hun geld, maar ‘The Gauntlet’ behoort niet tot zijn beste films.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 23 februari 1978