The Lady Vanishes (1979)

Regie: Anthony Page | 95 minuten | actie, drama, thriller, komedie, avontuur, romantiek | Acteurs: Elliott Gould, Cybill Shepherd, Angela Lansbury, Herbert Lom, Arthur Lowe, Ian Carmichael, Gerald Harper, Jenny Runacre, Jean Anderson, Madlena Nedeva, Madge Ryan, Rosalind Knight, Vladek Sheybal, Wolf Kahler, Barbara Markham

Niets is heilig, zelfs de klassieke Britse films van “master of suspense” niet, zo is al gebleken toen er maar liefst twee remakes verschenen van één van de toppers uit de Brits periode van Alfred Hitchcock, ‘The 39 Steps’. In 1979 was zijn andere topper, ‘The Lady Vanishes’ aan de beurt om een makeover te krijgen. Over de resultaten hiervan zijn de meningen, op zijn zachtst gezegd, verdeeld.

Toen deze nieuwe ‘The Lady Vanishes’ in Amerika uitkwam, bleven de bioscoopzalen leeg, en waren de recensies vernietigend. Interessant genoeg waren de critici in Engeland een stuk positiever, maar het feit blijft wel dat er wel wat af te dingen is op de kwaliteit van deze remake, en dat hij zich, bijna vanzelfsprekend, niet kan meten met het origineel van Hitchcock.

Eigenlijk valt de schade best mee. Het verhaal is gewoon te sterk om zomaar verprutst te kunnen worden door wat middelmatig acteerwerk en minder interessante context. Cybill Shepherd geeft best een guitige performance, maar overtuigen doet ze niet echt. Ze weet haar angst en bezorgdheid niet heel goed op de kijker over te brengen – ondanks haar soms uitbundige gedrag en dialoog hiertoe – en ze blijft wel erg zeker van haar zaak, ondanks dat de halve trein ontkent dat er een vrouw is geweest en zij inderdaad alcoholische dranken tot zich had genomen die haar bewustzijn hadden kunnen aantasten.

Maar de onzekerheid is er dan tenminste bij de kijker, die wél (enige tijd) denkt dat ze gek is geworden en zich de verschijning van de vrouw heeft ingebeeld. Er beginnen zich wat scheurtjes in deze lezing te vertonen wanneer sommige passagiers hun verhaal blijken te herzien en de vrouw toch gezien lijken te hebben. Op die manier blijft de film op plotniveau altijd interessant. Want je bent als kijker wel degelijk benieuwd wat er nu eigenlijk aan de hand is, en hoe het kan dat, als de jonge vrouw de waarheid spreekt, er zoveel mensen bij dit bedrog betrokken zijn. Herinneringen aan Agatha Christies ‘The Murder on the Orient Express’ dienen zich hierbij onvermijdelijk aan. Niet in de laatste plaats door de setting (een trein) en de aanwezigheid van actrice Angela Lansbury, wier rol van vermiste dame in deze film vlak voor haar successerie “Murder She Wrote” kwam.

Deze remake van ‘The Lady Vanishes’ is, opmerkelijk genoeg (vanwege de relatieve obscuriteit van de titel en zijn reputatie), best te genieten. Cybill Shepherd is soms wat luidruchtig en niet altijd even overtuigend met haar dialoog, maar de plot van de film blijft boeien, en de oudere Engelse mannetjes – de cricketfans Charters en Caldicott (Arthur Lowe en Ian Carmichael) – maken een hoop goed met hun amusante geklets. En Angela Lansbury is een grappige en charmante Miss Froy. Best een kijkje waard, dus, deze Hitchcock-cover.