The Line of Beauty (2006)

Regie: Saul Dibb | 179 minuten | drama | Acteurs: Dan Stevens, Tim McInnerny, Alice Krige, Kenneth Cranham, Barbara Flynn, Hayley Atwell, Don Gilet, Oliver Coleman, Alex Wyndham, Caroline Blakiston, Kika Markham, Christopher Fairbank, Carmen du Sautoy, Nikki Amuka-Bird, Floella Benjamin, Joseph Morgan, Lydia Leonard, Elize du Toit, Jake Broder, Trevor White, Tim Elliott, John Warnaby, David Yelland, Julia St. John, Oscar James, John Standing, Justin Salinger, Andy Lucas, Jessica Turner, Albert Welling

Nick Guest zal tijdens de zomervakantie voor huisoppas spelen voor de familie Fedden in hun grote huis in Notting Hill, hartje Londen. Wat zijn studievriend Toby Fedden (Oliver Coleman) is vergeten te vertellen, is dat Nick ook op zijn zusje Catherine moet letten die in het verleden ‘problemen heeft gehad’, zoals hun moeder Rachel (Alice Krige) opmerkt. Als Catherine haar medicijnen niet slikt, doet ze aan automutilatie, maar zij en Nick sluiten direct vriendschap en hij kan haar daarvan weerhouden. Zij op haar beurt helpt hem om zijn seksuele dromerijen om te zetten in daden waarna Nick zijn eerste heftige liefde beleeft met Leo (Don Gilet) die hij via een advertentie heeft leren kennen.

Na die geslaagde zomer blijft Nick op verzoek van de familie bij hen wonen om zo enigszins de afwezigheid van Toby goed te maken die de deur uit is gegaan. Nick stemt hierin graag toe en gaat zich steeds meer een echt familielid voelen, ondanks zijn lagere sociale komaf. Zijn bloeiende liefdesleven en zijn eerste pogingen een carrière van de grond te tillen na afronding van zijn studie, gaan gelijk op met de stijgende politieke carrière van Gerald Fedden en het daarmee samenhangende groeiende sociale aanzien van de familie. Maar even plotseling als dit droomleven is begonnen, komt het na vier mooie jaren abrupt ten einde.

Waar het precies aan ligt, is moeilijk te zeggen, maar ‘The Line of Beauty’ laat na een paar uren kijkplezier een ontevreden gevoel na. De meest waarschijnlijke reden is dat het verhaal, zoals wel vaker gebeurt bij boekverfilmingen, alle kanten uitwaaiert en zich niet voldoende focust op een paar onderwerpen. Alles is belangrijk en daardoor niets. We zien mensen coke snuiven, politieke spelletjes spelen, homoseksuelen aan aids doodgaan en nog veel meer, maar je wordt nergens iets wijzer van, alsof je naar een paar filmrollen zit te kijken die toevallig aan elkaar zijn geplakt.

Het enige element wat erg goed is uitgewerkt, is de onzichtbare grens tussen ‘us’ en ‘them’. De upperclass familie Fedden geeft Nick de illusie deel uit te maken van hun kringetje, maar alleen zolang als dat in hun kraam te pas komt. Wanneer dat in hun ogen nodig blijkt te zijn, aarzelen ze niet om hem op meedogenloze wijze duidelijk te maken dat hij zich vergaloppeerd heeft door in die illusie te geloven. Dat dit geloofwaardig en shockerend is, komt door het goede spel van Alice Krige die mooi gestalte geeft aan de ambitieuze echtgenote die alles voor de politieke carrière van haar man over heeft en zo nodig aan selectief geheugenverlies lijdt. En ook door Tim McInnerny die de gezellige, gulle goedzak uithangt, maar niet schroomt om keihard uit te halen indien nodig.

Een onderhoudende serie met een paar positieve uitschieters, maar niet meer dan dat.

Diana Tjin-A Cheong